با 20 نوع از کباب های ایرانی آشنا شوید

می‌خواهیم شما را با کباب های ایرانی آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

 

1 – کباب قفقازی

کباب قفقازی

از قدیمی ترین و اصیل ترین کباب های ایرانی کباب قفقازی است. این کباب به دلیل مزه و طعم عالی آن در سراسر دنیا شناخته شده است. این کباب همانند کباب بختیاری از گوشت گوسفند و یا گوساله و گوشت مرغ درست می‌شود. کباب قفقازی به دستور شخصی ناصرالدین شاه که خود دارای اصلیتی قفقازی بوده درخواست شده کبابی که در قفقاز طبخ می‌شود را کباب قفقازی بنامند.

 

مواد لازم  برای  تهیه کباب قفقازی

کره

پیاز

سینه مرغ

فلفل دلمه ای

گوشت گوساله

ماست

روغن زیتون

نمک و فلفل سیاه

زعفران دم کرده

 

طرز تهیه کباب قفقازی

برای تهیه کباب قفقازی می‌توانید پیاز را به شکل دلخواه یا خلالی خرد کنید و در یک ظرف مناسب بگذارید. در این مرحله روغن زیتون را با ماست چکیده، نمک و فلفل سیاه به ظرف اضاف کنید. مواد داخل ظرف را به یک قاشق ترکیب کنید تا مواد یکدست شود. در مرحله بعد گوشت مرغ و گوساله را به شکل دلخواه خرد کنید. سپس گوشت را به مواد آماده شده اضافه کنید. گوشت و مواد را با دست با هم ترکیب کنید تا مواد به خورد گوشت برود تا گوشت طعم دار شود.

 

2 – کباب بختیاری

کباب بختیاری

یکی از لذیذترین و اصیل ترین کباب های ایرانی کباب بختیاری است. این کباب با روش‌های متفاوت در شهرهای مختلف تهیه می‌شود. کباب بختیاری ترکیبی از جوجه کباب و کباب چنجه است. برخی از افراد طبق رسوم کباب از ترکیب گوشت قرمز و مرغ تهیه می‎شود. کباب بختیاری اصیل از گوشت گوسفندی درست تهیه می‌شود و گوشت مرغ در آن طبخ نمی‎شود. تاریخچه کباب بختیاری به زمان ناصرالدین شاه برمی‌گردد. یک روز یکی از ایل‌های بختیار مهمان ویژه‌ای داشتند که برای آن‌ها کباب تدارک دیدند. به دلیل برخی اتفاقات ناگهانی و کم بودن گوشت گوسفندی سیخ‎های کبابی را یک در میان گوشت قرمز و مرغ استفاده کردند. کباب بختیاری یکی از پرطرفدار ترین کباب‌های ایرانی محسوب می‌شود.

مواد لازم برای تهیه کباب بختیاری

کره

پیاز

فیله مرغ

ماست

گوشت گوسفندی

روغن مایع

نمک و فلفل سیاه

زعفران دم کرده

اگر میلی به استفاده از گوشت مرغ در کباب بختیاری ندارید می‌توانید آن را حذف کنید. بنابراین از گوشت گوسفندی و یا گوساله استفاده کنید.

 

طرز تهیه کباب بختیاری

فیله‌های مرغ را به اندازه جوجه کباب ریز کنید و درون یک ظرف مناسب قرار دهید. سپس فیله گوشت گوسفندی را کمی بزرگتر از کباب چنجه خرد کنید و به گوشت مرغ اضافه کنید. در این مرحله پیاز را به شکل حلقه‌ای خرد کنید و در زمان کباب لا به لای گوشت مرغ و گوسفندی بگذارید. سپس زعفران دم کرده را با ماست، روغن مایع و مقداری نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید و با گوشت اضافه کنید. سپس مواد را با دست زیر و رو کنید تا مواد به تمام قسمت‌های گوشت برسد. در صورت ‌دلخواه می‌توانید مقداری آبلیمو به مواد اضافه کنید تا کباب بعد از پخت کمی مزه ترش داشته باشد. برای مزه دار شدن کباب می‌توانید ظرف حاوی گوشت را به مدت دو تا چهار ساعت درون یخچال بگذارید.

در زمان سیخ کردن کباب بختیاری می‌توانید یک تکه گوشت قرمز سپس یک تکه گوشت مرغ سیخ کنید. به همین صورت می‌توانید تمام گوشت‌ها را سیخ کنید. بعد از اتمام سیخ کردن گوشت، سیخ‌ها را روی یک سطح صاف همانند تخته گوشت بگذارید. سپس همانند کباب برگ با پست کارد روی گوشت‌ها بکوبید تا تخت و یکدست شوند. برای لذیزتر و نرم شدن کباب بختیاری می‌توانید در دو دقیقه آخر پخت کباب مقداری کره و زعفران دم کرده با یک قلمو روی کباب‌ها بمالید.

 

3 – کباب برگ

از کباب‌های  سنتی ایرانیان کباب برگ است. کباب برگ در میان ایرانیان دارای معروفیت زیادی است. یکی از مجلسی ترین کباب‎ های ایرانی کباب برگ است که از گوشت لخم و یکدست تهیه می‌شود. در قدیم کباب برگ را تنها با گوشت گوسفندی تهیه می‌شود اما امروزه با گوشت‎های سفید نیز تهیه می‌شود. یکی از گران‌ترین و مشهورترین کباب‌ های ایرانی کباب برگ محسوب می‌شود.

 

مواد لازم برای تهیه  کباب برگ

کره

پیاز

گوجه فرنگی

گوشت راسته

زعفران

روغن مایع

نمک و فلفل سیاه

 

طرز تهیه کباب برگ

برای تهیه کباب برگ ابتدا گوشت قرمز را آماده برش زدن کنید. سپس گوشت را به شکلی برش دهید که قطر گوشت  از نیم سانتی متر کمتر شود. بعد از برش زدن گوشت با پشت کارد گوشت را بکوبید تا درشتی آن از نیم سانتی متر کمتر شود. بعد از آماده شدن گوشت آن را در یک ظرف مناسب قرار دهید. در مرحله بعد پیاز را رنده کنید، سپس آب پیاز را به گوشت اضافه کنید. در این مرحله روغن مایع را با مقداری نمک و فلفل سیاه به گوشت اضافه کنید. سپس موارد را با دست زیر و رو کنید تا مواد به تمام قسمت‌های گوشت برسد.

بعد از ترکیب مواد با گوشت، ظرف را یک سلفون بکشید و درون یخچال بگذارید. بعد از چند ساعت می‌توانید گوشت را به سیخ بکسید. در زمان سیخ کشیدن گوشت باید تکه‌های گوشت به هم چسبیده باشند. سپس سیخ را روی حرارت قرار دهید. برای خشک نشدن گوشت در زمان کباب می‌توانید مقداری کره با فرچه روی گوشت‌ها بمالید. بهتر است کباب برگ را با برنج میل کنید. اگر کباب را با نان میل کنید، چربی گوشت به خورد نان می‌رود و گوشت کباب خشک می‌شود.

 

4 – کباب بناب

یکی از غذاهایی که سریع و راحت اماده می‎شود کباب است. کباب از غذاهای مجلسی  ایرانی‎ها برای پذیرایی از مهمان‎ها تهیه می‌شود. یکی از کباب های بناب آذربایجان، کباب بناب است که دارای قدمت طولانی می‌باشد. برای تهیه کباب بناب از چاقوهای بزرگ برای کوبیدن کباب استفاده می‌کنند. اندازه کباب بناب باید 60 سانتی متر باشد. در کباب بناب اصلی ترین طعم دهنده آن گوشت است که دارای طعم و مزه بهتر و لذیذتری نسبت به دیگر کباب ها دارد. کباب بناب دارای قدمت 77 ساله است که به شیوه‌های مختلفی طبخ می‎شود.

 

مواد لازم برای تهیه‌ کباب بناب

گوشت مخلوط گوساله و گوسفندی

فلفل سیاه

فلفل قرمز

نمک

پیاز

فلفل سبز

آب

 

طرز تهیه کباب بناب

برای تهیه کباب بناب گوشت چرخ شده و پیاز خرد شده را آماده کنید. سپس گوشت را به پیاز ریز شده اضافه کنید و با دست پیاز را به خورد گوشت دهید. سپس با چاقو به پیاز و گوشت ضربه بزنید تا ساطوری شود. این کار را تا زمانی ادامه دهید که گوشت حالت چسبندگی داشته باشد. بعد از ترکیب شدن پیاز با گوشت یک یا دو قاشق چای خوری فلفل سیاه اضافه کنید. سپس فلفل قرمز و نمک را به مقدار نیاز اضافه کنید و با دست مواد را با دست با گوشت ترکیب کنید.

 

5 –  کباب کوبیده

کباب ایرانی

یکی از خوشمزه ترین  کباب های ایرانی کباب کوبیده است. کباب کوبیده به دلیل  پخت راحت و طعم بی‌نظیر آن از غذاهای محبوب جهان محسوب می‌باشد. کباب کوبیده یکی از غذاهای سنتی ایران به شمار می‌رود که در سراسر جهان دارای آوازه خاصی است. برای تهیه کباب کوبیده از گوشت گوسفند، گوشت گاو و یا مرغ استفاده می‌شود. برای طعم دار کردن این کباب از پیاز و ادویه‌های مختلفی استفاده می‌شود.

 

مواد لازم برای تهیه کباب کوبیده

گوشت چرخ کرده

پیاز رنده شده

گوجه فرنگی

نمک، دانه خرد شده فلفل سیاه و سماق و پاپریکا

 

طرز تهیه کباب کوبیده

برای تهیه کباب کوبیده ابتدا گوشت را با ادویه‌ها چرخ کنید. در این صورت با چرخ شدن گوشت ادویه‌ها نیز با گوشت ترکیب می‌شوند و به خورد گوشت می‌روند. پیاز رنده یا چرخ شده را به گوشت چرخ شده اضافه کنید. سپس پیاز چرخ شده را به گوشت به خوبی ورز دهید تا پیازها با گوشت ترکیب شوند. گوشت کباب کوبیده را باید به خوبی ورز دهید، ورز دادن گوشت موجب می‎شود کباب روی آتش وا نرود و نریزد.

 

6 – جوجه کباب

یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین کباب های ایرانی جوجه کباب است. دستور تهیه جوجه کباب بسیار راحت و سریع است. جوجه کباب یکی از مجلسی‌ترین کباب ها محسوب می‌شود. از جمله غذاهایی که دارای دستورهای متنوعی می‌باشد، جوجه کباب است. مهم‎ترین روش پخت جوجه کباب می‌توان به جوجه کباب زغالی و تابه‌ای اشاره کرد.

 

مواد لازم برای تهیه جوجه کباب

کره

پیاز

مرغ

زنجبیل

ماست

روغن

نمک و فلفل سیاه

زعفران دم کرده

آبلیمو ترش

 

طرز تهیه جوجه کباب

برای تهیه جوجه کباب ابتدا پیازها را به شکل خلالی خرد کنید و در یک ظرف مناسب بگذارید. در صورت دلخواه می‎توانید برای طعم دار کردن گوشت مرغ پیاز را  رنده و آب پیاز را به گوشت اضافه کنید. گوشت مرغ را به اندازه جوجه کباب ریز کنید و در ظرف پیاز اضافه کنید. در مرحله بعد می‌توانید آبلیم، روغن زیتون، ماست، زعفران دم کرده، زنجبیل رنده شده و مقداری نمک و فلفل سیاه را به ظرف گوشت اضافه کنید. برای ترکیب مواد با گوشت می‎توانید با دست ورز دهید تا مواد به خورد گوشت برسد.

 

7 – کباب شیشلیک

یکی از سنتی‎ترین کباب های ایرانی، کباب شیشلیک است. روش پخت این کباب تفاوت زیادی با دیگر کباب ها دارد. کباب شیشلیک از قسمت دنده گوسفند درست می‎شود.

 

مواد لازم برای تهیه کباب شیشلیک

کره

پیاز

دنده گوسفندی

آبلیمو

روغن مایع

نمک و فلفل سیاه

زعفران دم کرده

 

طرز تهیه کباب شیشلیک

ابتدا پیازها را رنده کنید و آب پیاز را جدا کنید. سپس دنده‎ها را در یک ظرف مناسب قرار دهید و آب پیاز را به دنده‌ها اضافه کنید. در مرحله بعدی روغن مایع، آبلیمو، زعفران دم کرده، مقداری نمک و فلفل سیاه به دنده‌ها اضافه کنید. مواد را با دست ورز دهید تا مواد کاملا به خورد گوشت دنده‌ها برسد و گوشت طعم دار شود. سپس گوشت را 12 ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت نرم و طعم دار گردد. بعد از گذشت 12 ساعت می‌توانید دنده‌ها را برای سیخ کردن از یخچال خارج کنید. برای سیخ کردن دنده‎ها از سیخ‌های بزرگ استفاده کنید. در صورتی که سیخ بزرگ در دسترس ندارد از دو سیخ استفاده کنید. برلی لذیذتر شدن کباب و خشک نشدن دنده‌ها با یک قلمو کره ذوب شده را روی گوشت دنده‌ها بمالید.

 

8 – کباب حسینی

کباب ایرانی

یکی از سنتی ترین کباب های ایرانی کباب حسینی است. کباب حسینی مشابه کباب تابه‌ای تهیه می‌شود. کباب حسینی از گوشت قرمز یا گوشت مرغ و بولقمون تهیه می‎شود. در صورتی که می‌خواهید یک کباب خوشمزه و مجلسی آماده کنید می‌توانید از گوشت قرمز استفاده کنید و گوشت سفید را حذف کنید. از آنجایی که گوشت قرمز دیرتر می‌پزد باید مقدار بیشتری آب درون تابه بریزید وبرای پخت به زمان بیشتری نیاز دارید.

 

مواد لازم برای تهیه کباب حسینی

پیاز

گوجه فرنگی

فلفل دلمه ای

آبلیمو

سیخ چوبی

روغن مایع

نمک و فلفل سیاه

رب گوجه فرنگی

سینه مرغ یا سردست گوسفند

 

طرز تهیه کباب حسینی

برای تهیه کباب حسینی ابتدا سینه‌های مرغ را خرد کنید و در یک ظرف مناسب قرار دهید. سپس پیازها را به شکل حلقه‌ای خرد کنید و 2 قاشق روغن مایع، آبلیمو و نمک و فلفل اضافه کنید.  سپس مواد را با دست زیر رو کنید و به خوبی ورز دهید تا ترکیب شوند و مواد کاملا به خرد گوشت برسد. بعد از ترکیب مواد با گوشت می‌توانید روی گوشت یک سلفون قراردهید و 2 ساعت داخل یخچال بگذارید تا گوشت طعم دار شود. در این مرحله فلفل دلمه را به صورت مکعب خرد کنید. گوشت مرغ را از یخچال خارج کنید و آماده سیخ کردن کنید.

قبل از سیخ کردن گوشت با مقداری روغن مایع سیخ‌ها را چرب کنید. سپس یک تکه مرغ را به یک تکه فلفل دلمه‌ای سیخ کنید به شکلی که در این تکه‌های مرغ فلفل دلمه‎ای قرار گیرد.  بعد از اتمام سیخ کردن مرغ‌ها، آن‌ها را درون تابه قرار دهید و یک لیوان آب با قاشق غذا خوری آبلیمو و 2 قاشق غذا خوری روغن مایع درون آن بریزید. سپس رب سنتی را در نصف لیوان آب جوش حل کنید و به تابه اضافه نمایید.

پس از اینکه سیخ کردن مرغ ها تمام شد یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید سپس یک لیوان آب به همراه ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو و ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع داخل آن بریزید. در ادامه رب گوجه فرنگی را در نصف لیوان آب جوش حل کنید و به تابه اضافه کنید. در ابتدا حرارت تابه را زیاد کنید تا آب سریع جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب حرارت را ملایم کنید و سیخ‎های کباب را درون تابه قرار دهید. سپس بگذارید کباب با حرارت ملایم پخته شود. در میانه پخت کباب گوجه فرنگی را نصف و درون تابه قرار دهید.

 

 

9 – کباب بره

کباب ایرانی

از مجلسی ترین کباب های ایرانی کباب بره محسوب می‌شود. کباب بره به دلیل طعم بی نظیر و فوق العاده دارای محبوبیت بسیاری می‌باشد. یکی از لذیز ترین و گران‌ترین کباب های ایرانی، کباب بره است.

 

مواد لازم برای تهیه کباب بره

گوشت بره

سیر

پیاز

گوجه فرنگی

سرکه سفید

روغن زیتون

نمک و فلفل سیاه

 

طرز تهیه کباب بره

ابتدا گوشت را به قطعات کوچک خرد کنید و گوشت را در یک ظرف مناسب قرار دهید. پیازها را رنده کنید و به گوشت اضافه کنید. سپس سیرها را خرد کنید و روغن زیتون، سرکه سفید، فلفل سیاه و نمک را به گوشت اضافه کنید. مواد را با دست با گوشت ترکیب کنید تا گوشت طعم دار شود. بعد از ترکیب گوشت با مواد آن را به مدت 2 ساعت درون یخچال بگذارید. قبل از سیخ کردن گوشت خرده‎های پیاز و سیر را از روی گوشت جدا کنید تا در زمان کباب شدن نسوزن و کباب بد طعم نگردد. در صورت تمایل می‌توانید پیاز را بین تکه‎های گوشت سیخ کنید. برای خشک نشدن و طعم دار شدن می‎توانید کره را روی کباب‎ها بمالید. در کنار کباب بره می‎توانید از فلفل کبابی و گوجه کبابی استفاده کنید.

 

10 – کباب چنجه

یکی از اصیل ترین کباب های ایرانی کباب چنجه است. این کباب دارای طرفداران بسیار زیادی است.

 

مواد لازم برای تهیه کباب چنجه

فیله یا ران گوسفند به همراه مقداری دنبه

روغن زیتون

پیاز

فلفل دلمه ای

لیمو ترش

نمک و فلفل سیاه

ماست

 

طرز تهیه کباب چنجه

ابتدا گوشت گوسفندی را خرد کنید، سپس پیازها را به رنده نمایید. سپس گوشت و پیاز رنده شده را در یک ظرف مناسب قرار دهید. آبلیمو، فلفل، روغن زیتون و ماست را با هم ترکیب کنید و به گوشت اضافه کنید. مواد را با گوشت ورز دهید تا مواد به خورد گوشت برود. سپس درب ظرف را ببندید و به مدت 5 ساعت درون یخچال قرار دهید تا مزه‎دار شود. سپس گوشت را از یخچال خارج و مقداری نمک اضافه کنید و با پشت چاقو به شکل ضربه‌ای روی گوشت بکوبید تا صاف گردد.  بعد از صاف کردن گوشت می‎توانید آن‎ها را به سخ بزنید و کباب نمایید.

 

11- کباب کوبیده مرغ

کباب ایرانی

از کباب‌های خوشمزه و بی‌نظیر که دارای طرفداران زیادی است، کباب کوبیده مرغ می‌باشد.  این کباب، کباب کوبیده است که به جای گوشت قرمز از گوشت سفید استفاده شده است.

 

مواد لازم برای تهیه کباب کوبیده مرغ

سینه مرغ

سیر

پیاز

کره

تخم گشنیز

زعفران دم کرده

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه

 

طرز تهیه کباب کوبیده مرغ

برای تهیه کباب کوبیده مرغ ابتدا گوشت سینه و فیله مرغ را چرخ کنید و در یک ظرف مناسب قرار دهید. سپس پیاز و سیر به صورت ریز رنده کنید و آب آن‎ها را بگیرید و به گوشت چرخ شده اضافه کنید. در ادامه  پودر تخم گشنیز را با مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه را به گوشت چرخ شده اضافه کنید. گوشت چرخ شده را با مواد به خوبی زیرو رو کنید و به صورت مداوم ورز دهید تا گوشت و مواد یکدست گردد. پس از ورز دادن مایه کباب روی آن یک سلفون بکشید و به مدت 3 ساعت درون یخچال بگذارید. بعد از گذشت زمان مورد نظر مایه کوبیده را از یخچال خارج و همانند کباب کوبیده معمولی سیخ کنید. برای طعم دار شدن کباب کوبیده مرغ می توانید کره را آب و با زعفران دم کرده ترکیب و با یک قلمو روی کباب‌ها بمالید.

 

12- دنده کباب

یکی از کباب های ایرانی دنده کباب است. دنده کباب متعلق به استان کرمانشاه می‎باشد. این کباب را در کرمانشاه به شکل حرفه ای آماده می‌کنند. دنده کباب نیز همانند کباب شیشلیک طبخ آن به صورت تخصصی است.

 

مواد لازم برای تهیه دنده کباب

سیر

برگ بو

پیاز

دنده گوسفند

ماست چکیده

روغن مایع

نمک و فلفل سیاه

 

طرز تهیه دنده کباب

ابتدا دنده‌ها را را در چند درون یخ بگذارید و به مدت یک ساعت دنده‌ها را در یخ بگذارید. بعد از گذشت این زمدت دنده‎ها را خارج و شستشو دهید. سپس پیاز و سیر را رنده و به همراه ماست، روغن مایع، نمک و فلفل سیاه و برگ بو را با هم ترکیب کنید و به ظرف دنده اضاف کنید. مواد را با دنده‌ها ورز دهید تا مواد کاملا به خورد گوشت برود. سپس درب ظرف را با سلفون ببندید و به مدت 6 ساعت درون یخچال بگذارید تا گوشت دنده‌ها طعم دار و نرم شود. بعد از گذشت زمان مورد نظر ظرف را از درون یخچال خارج کنید. قبل از کباب نمودن دنده‌ها خرده‌های پیاز و سیر را از روی تکه های گوشت جدا کنید و دنده‌ها را سیخ کنید.

 

13- کباب ترش

کباب ایرانی

یکی از کباب های ایرانی که مختص شمالی‌ها می‌باشد، کباب ترش است. یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذ شمال کباب ترش است.

 

مواد لازم برای تهیه کباب ترش 

گوشت راسته گوسفند یا گوساله

پیاز

گردو

رب انار

چوچاق (سبزی محلی گیلانی)

نمک و فلفل

 

طرز تهیه کباب ترش

برای تهیه کباب ترش ابتدا گردوها را چرخ کنید به صورتی که به حالت پودر دربیاید. سپس پیازها را رنده و آب پیاز را  جدا کنید.در ادامه پودر گردو، رب انار، چوچاق، فلفل را اضافه کنید و مواد را با هم ترکیب کنید. در این مرحله گوشت‌ها را به اندازه دلخواه خورد کنید و به مواد اضافه کنید. مواد به دست آمده را 12 الی 24 ساعت درون یخچال بگذارید تا گوشت طعم دار شود. بعد از گذشت زمان مورد نظر مواد را از یخچال خارج و مقداری نمک اضافه و به سیخ بزنید. برای مغز پخت شدن کباب نباید روی حرارت زیاد بگذارید.

 

14- کباب سلطانی

یکی از کباب های ایرانی کباب سلطانی است. کباب سلطانی از کباب برگ و کوبیده ترکیب شده است.

 

مواد لازم برای تهیه کباب سلطانی

گوشت دم سینه و قلوه گاه گوسفندی

گوشت راسته گوسفندی

پیاز متوسط

روغن مایع

فلفل سیاه

فلفل دلمه ای

محلول زعفران

نمک

 

طرز تهیه کباب سلطانی

ابتدا گوشت گوسفندی را به اندازه دلخواه خرد کنید. سپس پیاز و فلفل را به شکل دلخواه خرد و در یک ظرف مناسب قرار دهید و روغن مایع، محلول زعفران و فلفل سیاه را اضافه و ترکیب کنید. گوشت‌های ورقه شده را در مواد به دست آمده بخوابانید. روی ظرف را سلفون بکشید و به مدت 24 ساعت درون یخچال بگذارید. بعد از گذشت مدت زمان مورد نظر مایه کباب را از یخچال خارج کنید. برای اینکه ورقه‌های گوشت نازک شود با پشت کارد روی گوشت بکوبید و در زمان کوبیدن به آن روغن مایع و محلول زعفران اضافه کنید.

برای سیخ کشیدن ورقه‎های گوشت، قطعات گوشت را سیخ کنید. سیخ را روی تخته قرار دهید و با دست گوشت را شکل دهید، سپس گوشت اضافه را از دو طرف ببرید تا گوشت به صورت مخروطی درآید. باید گوشت سیخ شده را 2 ساعت در یخچال بگذارید و سپس گوشت را کباب کنید. برای خشک نشدن کباب سلطانی می‌توانید در زمان پخت روی آن سس بمالید.

 

15 – جوجه کباب حلزونی

یکی از کباب های ایرانی جوجه کباب حلزونی است که دارای محبوبیت زیادی در بین کباب های ایرانی می‌باشد.

 

مواد لازم برای تهیه کباب جوجه حلزونی

فیله مرغ

زعفران دم کرده

پیاز

آبلیمو

روغن

پودر سیر

نمک و فلفل

 

طرز تهیه جوجه حلزونی

ابتدا پیازها را به شکل حلقه‌ای یا خلالی خرد کنید. سپس فیله مرغ را به شکل نواری خرد کنید.  در ادامه زعفران دم کرده، نمک، فلفل، پودر سیر و پیازهای خرد شده را در یک ظرف قرار دهید. فیله مرغ را با مواد تهیه شده ترکیب کنید. روی ظرف را سلفون بکشید و آن ر ا به مدت 4 الی 5 ساعت درون یخچال بگذارید تا مواد کاملا به خرد گوشت مرغ برود.

مقداری زعفران دم کنید. زعفران دم کرده را به همراه نمک، فلفل، پودر سیر و پیازهای خرد شده را در یک کاسه بریزید. فیله‌های مرغ برش خورده را به آن اضافه کرده و کاملا با هم مخلوط کنید. روی کاسه را با سلفون یا کیسه ی پلاستیکی بپوشانید. کاسه را به مدت 4 الی 5 ساعت در یخچال قرار دهید تا مواد به خورد مرغ برود. سپس ظرف را از یخچال خارج و نیم ساعت قبل از کباب آبلیمو به آن اضافه کنید. برای تهیه جوجه کباب حلزونی، برش‌های مرغ را به صورت حلزونی سیخ بزنید. برای حلزونی کردن گوشت باید ابتدا مرغ را را رول کرده و سیخ را از بین آن‌ها رد کنید.

 

16 – ماهی کباب

یکی از کباب های ایرانی ماهی کباب است که بسیار خوشمزه و مفیدی می‌باشد. ماهی کباب علاوه برطعم عالی برای سلامتی و بدن نیز مفید است.

 

مواد لازم برای تهیه ماهی کباب

پیاز

فیله ماهی

روغن مایع

زعفران دم کرده

نمک و فلفل قرمز

آبلیمو ترش

 

طرز تهیه ماهی کباب

برای تهیه ماهی کباب ابتدا یک ظرف مناسب را انتخاب و روغن مایع، زعفران دم کرده، آبلیموی تازه، نمک و فلفل تازه را درون ظرف قرار دهید. پیازها را رنده کنید سپس آب پیاز را بگیرید و به مایه اضافه کنید. مواد را با هم ترکیب کنید سپس ماهی را به مواد اضافه کنید. به آرامی مواد را به خورد ماهی دهید تا مواد به تمام قسمت‌های ماهی برسد و ماهی را طعم دار کنند. بعد از ترکیب مواد با ماهی آن را به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید. بعد از طعم دار شدن ماهی می‎توانید ماهی کباب را آماده سیخ کردن نمایید.

 

17 – کباب دوش

یکی از کباب های ایرانی کباب دوش است. این کباب در مقایسه با دیگر کباب‎ها به شکل ریزتری خرد می‌شود و در پیاز خلال ریز شده خوابانده می‌شود. یکی از پرطرفدارترین کباب‌های رشت کباب دوش است که بسیار خوش طعم و پرچرب می‌باشد.

 

مواد لازم برای تهیه کباب دوش

گوشت گوساله

فلفل دلمه‌ای

پیاز

قارچ

سیخ چوبی یا فلزی

 

طرز تهیه کباب دوش

برای تهیه کباب دوش ابتدا گوشت دوش گوساله را به شکل مربعی خرد کنید. برای مزه دار کردن گوشت  می‌توانید از روغن زیتون، سس سویا، سرکه، عسل، سیر و زنجبیل را در یک ظرف ریخته و ترکیب کنید و گوشت را به آن اضافه کنید. حداقل می‌توانید 30 دقیقه گوشت با مواد را در یخچال بگذارید. قبل از کباب کردن گوشت 30 دقیقه سیخ چوبی را در آب فرو کنید. این کار موجب می‌شود سیخ‌ها در زمان کباب کردن نسوزند.

 

18- کباب جگر

کباب جگر

از کباب های ایرانی کباب جگر است.

مواد لازم برای تهیه کباب جگر

جگر گوسفند

پياز

نمك

آرد سفيد

سيب

آب گوشت

 

طرز تهیه کباب جگر

برای تهیه کباب جگر ابتدا جگر را شسته و به قطعات دلخواه خرد کنید. سپس نمک را به جگر اضافه کنید و در آرد غوطه ور کنید و در انتها در روغن زیتون سرخ کنید. در ادامه آن را در ظرف ریخته فلفل و پیازچه روی آن بریزید.

 

19- جوجه کباب بدون استخوان

یکی از کباب های ایرانی که در مهمانی‌ها طرفداران زیادی دارد، جوجه کباب بدون استخوان است.

 

مواد لازم برای تهیه جوجه کباب بدون استخوان

سینه مرغ بدون استخوان

پیاز

نمک

روغن مایع

زعفران دم کرده

آب لیمو ترش

 

طرز تهیه جوجه کباب بدون استخوان

گوشت مرغ را به تکه‌های دلخواه خرد کنید. پیازها را به شکل خلال خرد کنید و روغن مایع، زعفران دم کرده را با آن ترکیب کنید. سپس گوشت مرغ را به مواد اضافه کنید و آن را به مدت 12 ساعت در یخچال بگذارید. در ادامه مواد را از یخچال خارج و به سیخ بکشید.

 

20- تاس کباب

کباب های ایرانی

یکی از کباب های ایرانی که دارای محبوبیت خاصی است، تاس کباب می‌باشد که یکی از غذاهای ستی محسوب می‌شود.

 

مواد لازم برای تهیه تاس کباب

پیاز

هویج

سیب زمینی

گوجه فرنگی

رب گوجه فرنگی

گوشت خورشتی یا چرخ کرده

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه

 

طرز تهیه تاس کباب

برای تهیه تاس کباب ابتدا پیازها را به شکل نگینی خرد کنید. سپس روغن را در یک تابه قرار دهید و حرارت کم کنید تا روغن داغ شود. در ادامه پیازهای خرد شده را درون تابه تفت دهید تا پیاز سرخ شده نرم شود و گوشت را چرخ شده را اضافه کنید. گوشت چرخ شده را تفت دهید تا تغییر رنگ دهد و سرخ شود. از گوشت خورشتی نیز می‌توانید به جای گوشت چرخ کرده استفاده کنید. بعد از سرخ شدن گوشت 2 لیوان آب به تابه اضافه کنید. در ابتدا حرارت را زیاد کنید تا زمانی که آب بجوشد بعد حرارت را کم کنید تا گوشت مغز پخت شود. بعد از پخت گوشت رب سنتی را اضافه کنید.

در ادامه سیب زمینی‌ها را به شکل حلقه حلقه برش دهید و روی گوشت بچینید. سپس هویج را حلقه حلقه برش دهید و روی سیب زمینی‌ها بچینید و در انتها کوجه فرنگی را دایره دایره خرد و روی مواد قرار دهید. در این مرحله نمک، فلفل، زردچوبه را اضافه و نصف لیوان آب روی تاس کباب بریزید و درب تابه را بگذارید. در ابتدا حرارت را زیاد سپس کم کم حرارت را کم و در مدت 2 ساعت بپزد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن