نکاتی که سبب شناخت بهتر و بیشتر غذاهای سنتی ایرانی می شود

ایران زیبای ما، علاوه بر مناطق زیبا و خوش آب و هوا برای سیر و سفر، تنوع غذایی بالایی هم دارد؛ به طوری که بعید است به شهر و دیاری سفر کنید و آن شهر، یک یا چند غذای سنتی و محلی مخصوص و خوشمزه نداشته باشد. انواع کباب ها، آش ها، پلوها و سایر غذای متنوع در هر نقطه از این سرزمین پهناور پخته می شود که هر کدام طعم و مزه ی خاص خود را دارند.

نکته ی جالب توجه این است که هرکدام از استان های کشور ما، با یک غذای محلی و البته خوشمزه شناخته می شوند که مختص آن استان است و معمولا در آن استان طبخ می شود.

برای اینکه بخواهیم غذاهای سنتی ایران را معرفی کنیم، احتمالا به یک کتاب چند صد و یا حتی چند هزار صفحه ای نیاز داریم، اما در اینجا، چند غذایی را که بیش تر از بقیه معروف شده اند، به شما معرفی می کنیم.

کوفته تبریزی

بعید به نظر می رسد که کدبانوی ایرانی، با روش پخت کوفته تبریزی آشنا نباشد. غذایی خوشمزه و کاملا مغذی که تبریزی ها در پخت آن تبحر بیش تری دارند.

نفاوت انواع کوفته ها باهم در مواد اولیه ی آن ها و شیوه ی پختشان است. به طور معمول، گوشت، برنج، لپه و تخم مرغ مواد اصلی این غذای سنتی خوشمزه را تشکیل می دهند. بسته به سلیقه ی خودتان می توانید از آلو خشک، خرما یا حتی گردو برای میان کوفته ها استفاده کنید.

سبزیجات معطر را در پخت این غذای خوشمزه فراموش نکنید، چرا که عطر و طعم ویژه ی غذا، به سبزی هایی که در آن استفاده می کنید، بستگی دارد.

کوفته تبریزی

 

قدیمی ها، گوشت را به همراه این سبزی های معطر در هاون می کوبیدند، اما حالا که ابزار جدید به کمک آشپزی انسان آمده، میتوانید چند بار گوشت را چرخ و استفاده کنید.

درست کردن کوفته، مهارت بالایی می خواهد، پس اگر بار اول است که این غذا را درست می کنید و کوفته ها وا می رود، اصلا نگران نباشید.

بریانی اصفهان

اگر به اصفهان سفر می کنید، خوردن بریونی را در برنامه های سفر خود بگذارید. غذایی سالم، مقوی و البته خیلی هم خوشمزه است.

اصفهانی ها، بریونی را با جگر سفید گوسفند درست می کنند و به همراه نان سنگک و دوغ خنک سرو می کنند.

بریانی

شله مشهدی

شله مشهدی، آش معروف و البته خوشمزه ی مشهدی ها است. حبوبات زیادی در پخت آن استفاده می شود.

پروتئین این غذا هم از گوشت تازه تامین می شود و طعم و مزه ی فوق العاده ای به غذا می دهد.

این غذا، ظاهری شبیه به حلیم دارد و مشهدی ها از این غذا برای نذری دادن استفاده می کنند.

شله مشهدی

دیزی سنگی

سنتی ترین، و البته خوشمزه ترین غذای ایرانی است. غذایی ساده که برای پخت آن بیش تر از مواد اولیه، به صبر و حوصله نیاز دارید تا به اصطلاح ما ایرانی ها، حسابی جا بیافتد.

گوشت، پیاز، نخود، سیب زمینی و گوجه فرنگی مواد اصلی این غذای خوشمزه را تشکیل می دهد که معمولا در ظروف سنگی و سفالی پخته می شود. هر چند این غذا ادویه ی خاصی برای طعم دهی ندارد، اما میتوانید آن را با انواع ترشیجات محلی سرو کنید. سبزی و دوغ هم پای ثابت سفره های دیزی ایرانی است و طعم و مزه ی دلپذیری را برای همه ی ما ایجاد خواهد کرد.

دیزی

 

برای خیلی ها این سوال وجود دارد که آبگوشت و دیزی چه تفاوتی با یکدیگر دارند، در حالی که مواد تشکیل دهنده ی هردو یکی است؟ اگر آبگوشت را در بیرون از خانه و داخل تنور تهیه کنند، به آن دیزی گفته می شود.

قلیه ماهی

غذایی ترش مزه که ذائقه های خاصی آن را دوست دارند. یکی از غذاهای سنتی جنوب کشور که همراه با سبزی های معطر طبخ می شود. ماهی های مورد استفاده در این غذا حتما باید یدون استخوان باشند.

تمبر هندی، عامل اصلی ترش شدن این غذای اصیل جنوبی است که طعم و مزه ی ویژه ای به آن می دهد.

میگو پلوی بوشهری

همان طور که از اسمش پیداست، این غذا باید مختص استان های جنوبی کشور باشد. بله، درست حدس زده اید، این غذا بوشهری است.

غذایی ساده و قرون به صرفه، اما سرشار از امگا3 می باشد.

جنوبی ها عادت دارند این غذای خوشمزه را با ترشی های تند همراه با شربت های خانگی سرو کنند. زینتو، آب توتی شبیه شاتوت است که معمولا آن را با میگو پلو می نوشند.

 

این غذا کالری و کلسترول بالایی دارد، پس بهتر است برای پخت آن از روغن زیتون استفاده کنید. برای معطر کردن میگو هم می توانید از ادویه های مخصوص این غذا و سیر و پیاز استفاده کنید.

کلم پلوی شیرازی

اگر به دنبال یک پلوی خوش آب و رنگ با طعمی متفاوت و لذیذ هستید، کلم پلوی شیرازی را به شما پیشنهاد می کنیم.

شیرازی ها این غذا را با گوشت چرخ کرده، کلم قرمز، برنج، تخم مرغ، پیاز و آرد نخودچی درست می کنند و از انواع سبزی های معطر برای خوش طعم سازی آن استفاده می کنند.

برای تزیین این غذای خوشمزه هم می توانید از زعفران، خلال بادام و پسته کمک بگیرید.

قیمه نثار قزوین

قیمه نثار، غذای اصیل قزوینی ها است. بسیاری از آن ها در مجالس شادی، نذری روزهای محرم و شب سال تحویل این غذای خوشمزه را سرو می کنند.

تفاوتی که این غذای سنتی با قیمه دارد این است که در آن از لپه استفاده نمی شود. این غذا یک پلوی مخلوط و البته پرگوشت است که برای پخت آن از گوشت تازه ی گوسفندی استفاده می کنند.

پودر هل و دارچین، خلال پسته و بادام و گلاب، طعم دهنده های اصلی این غذای خوشمزه ی قزوینی است. از خلال پوست پرتقال هم برای خوشمزه تر شدن قیمه نثار می توانید استفاده کنید. اما فراموش نکنید که خلال ها را از یک شب قبل در آب بخیسانید تا تلخی آن گرفته شود.

باقلاقاتق گیلانی

گیلان، خطه ای است که از تنوع غذایی بالایی برخوردار است و از این نظر در کشور، زبانزد است. یکی از خوشمزه ترین غذاهای این خطه، باقلاقاتق است که  از نوعی باقلای مخصوص گیلانی درست می شود.

برای پخت این غذای خوشمزه ی سنتی، جز باقلا، به تخم مرغ، شوید خشک، کره و سیر نیاز دارید. زمان طبخ باقلاقاتق، بیست تا سی دقیقه است، پس اگر زمان کافی برای پخت غذا ندارید، می توانید روی این غذای مقرون به صرفه حساب باز کنید.

باقلاقاتوق

علاوه بر این، تخم مرغ موجود در این غذا، پروتئین آن را نیز تامین کرده و از ارزش غذایی بالایی هم برخوردار است. گیلانی ها معمولا در کنار این غذا، از ماهی شور، سیر ترشی و ماست و خیار استفاده می کنند.

خورش خلال کرمانشاهی

استان کرمانشاه را با این خورش می شناسند. غذایی منحصر به فرد که طعم و مزه ی بسیار لذیذی هم دارد. برای پخت این غذا به گوشت گوساله، خلال، زرشک سیاه، گلاب، لیمو عمانی و چوب دارچین نیاز دارید. این غذا ظاهری به قیمه دارد، با این تفاوت که به جای سیب زمینی، در آن از خلال بادام استفاده شده است.

کرمانشاهی ها، این غذای خوش رنگ و لعاب را با پلو سرو می کنند و در کنار آن از انواع سالادها استفاده می کنند. هر چند خود این غذا به تنهایی، یک وعده ی غذایی کامل محسوب می شود، و سرشار از پروتئین، کربوهیدارت و مواد مغذی و انواع چربی ها است.

اگر به کرمانشاه سفر می کنید، خوردن این غذای محلی خوشمزه را فراموش نکنید.

آش ترخینه لرستان

ترخینه دو، نام محلی این آش خوشمزه است که اصالت آن به لرستان برمی گردد. معمولا آش های ایرانی به زمان پخت طولانی نیاز دارند، اما این آش مغذی به نسبت سایر آش ها، زودتر آماده می شود. به شرط این که ترخینه ها را از قبل خیس کرده باشید.

در این آش علاوه بر ترخینه، از انواع حبوبات هم استفاده می شود و برای طعم دهی به آن از ادویه های خوشمزه و متنوع بسیاری استفاده می شود.

آش دوغ

اصالت اش دوغ، به اردبیل برمی گردد. هرچند در بسیاری از شهرهای ایران پهناور ما، این غذای خوشمزه پخته می شود.

آش دوغ، ترکیبی از دوغ و سبزی های تازه است. در برخی از نقاط کشور، از سبزی های محلی ها برای پخت آن استفاده می کنند. اما از سبزی آش (شامل تره، گشنیز و نعنا) هم می توانید در این آش خوشمزه استفاده کنید. بعضی ها به سلیقه ی خود از بلغور و نخود هم در این غذا استفاده می کنند.

آش دوغ

در پایان برای خوش طعم تر شدن  این غذا می توانید از نعنا داغ هم استفاده کنید.

آش ترش

این آش هم که ظاهری شبیه به آش رشته دارد، مختص شهرهای غربی کشور پهناور ماست. این آش خاص با خشکبارهایی چون مویز، توت، آلو خشک شده، گلابی خشک شده و … درست می شود.

هرچند دستور پخت های متفاوتی برای این آش در شهرهای مختلف غربی وجود دارد. در نهایت با غذایی خوشمزه رو به رو هستید که بعید به نظر می رسد بتوانید از خوردن آن صرف نظر کنید.

مثلا در بعضی مناطق غربی، این آش خوشمزه را با حبوباتی مانند، لوبیا، نخود و عدس طبخ می کنند و در آن از شیره ی انگور، برگه زردآلو، و چغندرقند (یا همان لبوی خودمان)، استفاده می کنند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن