مهم ترین تفاوت های فست فود و غذاهای سنتی ایرانی

زندگی مدرن امروز ما، باعث شده تا در سبک غذا خوردن ما هم تغییراتی به وجود آید. فست فودها وارد زندگی ما شدند و نقش غذاهای سنتی کمرنگ شد.

فست فودها غذاهایی هستند که به شکل نیمه آماده و از پیش فرآوری شده که در کارخانجات صنعتی آماده شده اند. طرفداران این غذاهای خوشمزه هم کم نیست. سن و سال هم نمی شناسد. هرچند که در میان کودکان و جوانان طرفداران بیش تری دارد.

فیش برگر

همه ی ما خوب می دانیم که ارزش غذایی غذاهای خانگی و سنتی، بسیار بیش تر از فست فودهاست. با این حال، شیوه ی زندگی امروز ما، ما را ناچار به استفاده از ای غذاهای خوشمزه کرده است.

همراه ما باشید تا با هم، چند تفاوت فست فود را با غذاهای سنتی مرور کنیم.

میزان نمک

فست فودها نمک بسیار زیادی دارند که عامل اصلی فشارخون است. در صورتی که شما به راحتی می توانید میزان نمک مصرفی در غذاهای خانگی را به راحتی کنترل کنید.

میزان مواد مغذی

فست فود ها مواد مغذی کمتری دارند و در عوض، چربی اشباع شده و قند بیش تری دارند. کلسترول فست فودها 10 میلی گرم بیش تر از غذاهای خانگی است. اگر به طور مکرر از فست فودها استفاده می کنید، 200 کالری اضافی نسبت به سایر افراد دریافت می کنید.

گوشت و مرغ تازه، جزء جدایی ناپذیر غذاهای سنتی ما ایرانی ها است. علاوه بر چربی خود این مواد، مقدار روغن مصرفی هم کاملا قابل کنترل است. اما چربی غذاهای آماده قایل رویت و کنترل نیست.

کیفیت مواد اولیه

همه ما سعی می کنیم تا در غذاهای خانگی از مواد غذایی سالم و تازه استفاده کنیم. اما در فست فودها، کیفیت مواد اولیه شاید چندان مناسب نباشد.

کیفیت مواد اولیه فست فود

از طرفی حرارت و زمان پخت کاملا قابل کنترل است، در حالی در فست فودها غذا با حرارت بالا و زمان بسیار کم طبخ می شود.

ترکیبات

معمولا همه ی فست فودها، ترکیبات نگهدارنده ای دارند که سلامتی شما را به خطر می اندازند. این ترکیبات برای کودکان، زنان باردار و سالمندان خطرناک تر است. اگر آلرژی خاص غذایی هم دارید، پیشنهاد می کنیم که از فست فود کمتری استفاده کنید.

ترکیبات نگهدارنده فست فود

ویتامین ها

فست فودها ویتامین کمتری به نسبت غذاهای سنتی دارند. در غذاهای خانگی معمولا سبزی غذا در مرحله ی آخر اضافه می شود تا ویتامین هایش از حفظ شود. شیوه ی پخت غذاهای سنتی هم به گونه ایست که ویتامین های مواد غذایی از بین نمی رود.

اما در فست فودها این طور نیست. حرارت بالا ویتامین های موجود در فست فود ها را به طور کامل از بین می برد.

زمان فاسد شدن

چون فست فودها نیمه فرآوری شده هستند، نسبت به سایر غذاها خیلی سریع تر فاسد می شوند. در صورت آلوده شدن هم، خیلی سریع تر از سایر غذاها این آلودگی را انتقال می دهند. چربی موجود در فست فودها آمادگی بیش تری برای فاسد شدن پیدا می کند. این چربی ها برای بیماران قلبی- عروقی می تواند بسیار خطرناک باشد.

زمان آماده سازی

تا به الان از مضرات فست فودها گفتیم، اما همیشه فست فودها بد نیستند. مثلا وقتی که عجله دارید، بهترین گزینه استفاده از فست فودها است. گاهی اوقات استفاده از فست فودها مقرون به صرفه تر می شود.

مقرون به صرفه تر بودن فست فودها

مدت نگهداری

تفاوت دیگر فست فودها و غذاهای خانگی، در مدت نگهداری آن ها است. شاید بتوانید بسیاری از غذاهای فست فودی را خارج از یخچال هم نگهداری کنید. این هم به دلیل نگهدارنده هایی است که در آن ها استفاده می شود.

ولی مدت زمان نگهداری غذاهای سنتی بسیار کمتر است. حتی شاید با گرم کردن دوباره ی غذا، طعم غذا کاملا عوض شود.

نکات مورد توجه در استفاده از غذاهای سنتی و خانگی به جای فست فودها

با درنظر گرفتن همه ی این موارد، بهتر است  به توصیه ی متخصصان تغذیه گوش دهیم و از غذاهای خانگی استفاده کنیم. اگر مجبور به استفاده از فست فود ها هم شدید، به نکات زیر توجه کنید؛

  1. از غذاهای کبابی بیش تر استفاده کنید. ساندویچ فیله کبابی مرغ پیشنهاد ما به شما است.
  2. می توانید هنگام سفارش غذا از فست فودی ها بخواهید در غذای شما از نمک کمتری استفاده کنند. یا ساندویچ تان را بدون سس میل کنید.
  3. جایگزین کنید!

دوغ را به جای نوشابه، آب را به جای انواع نوشیدنی های گازدار بنوشید. حتی می توانید در خانه هم سوسیس و کالباس سالم تهیه کنید.

دوغ محلی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن