شکلات و حس لذت بیشتر شیرینی لحظه ها با خوردن آن

شیرینی ها و شکلات طرفداران زیادی دارند. به خصوص در بین بچه ها. شاید برایتان جالب باشد که بدانید گاهی اوقات، شکلات ها، خاصیت درمانی هم دارند و برخی پزشکان هم برای درمان برخی بیماری ها، خوردن آن را تجویز می کنند.

شکلات از کجا آمده؟

شکلات از دانه‌های درخت کاکائو تئوبروما موجود در منطقه گرمسیر ساخته شده است. اولین کاربرد آن به تمدن اولمک (Olmec) در مسوآمریکا برمی‌گردد. پس از مدتی، شکلات در سراسر جهان از محبوبیت خاصی برخوردار شد و خواهان آن به‌طور گسترده‌ای افزایش یافت. شکلات از آن زمان، به‌ یک محصول غذایی محبوب تبدیل شده است که امروزه میلیون‌ها نفر به‌علت طعم شیرین، منحصر بفرد و دلنشینی که دارد، از خوردن آن لذت می‌برند.

تاریخچه شکلات

شیوه ی استفاده از شکلات به روش بنماری

یکی از رایج ترین کاربردهای آن برای کیک و شیرینی، روش بن ماری و آب کردن شکلات تخته ای می باشد. روش بن ماری به این صورت است. تکه های تخته ای آن را داخل ظرفی نسوز میریزید. سپس آن را داخل ظرفی بزرگتر و حاوی آب جوش قرار می دهید. در این حین باید به وسیله یک چنگال آن ها را هم بزنید تا نرم شده و آب شوند. همچنین می توانید شکلات تخته ای را در ظرفی مناسب، برای حدود 30 ثانیه داخل ماکروفر قرار دهید تا آب شود. از نوع آب شده و مخلوط آن با خامه قنادی، معمولا برای تزئین انواع کیک و خامه کشی بین لایه های کیک استفاده می شود.

بنماری کردن شکلات

شکلات شیری

علاوه بر کره کاکائو و شیره اصلی شکلات، شکلات شیری حاوی مقداری شیر فشرده یا شیر خشک نیز هست. شکلات شیری باید حاوی حداقل 10 درصد شیره شکلات، 3.39 درصد روغن شیر، و 12 درصد شیر خالص باشد. شکلات شیری معمولا شیرین‌تر از کلیه انواع شکلات تیره است. همچنین رنگ روشن‌تری دارد و با خوردن آن، کمتر طعم اصلی شکلات را می‌چشید. نرم کردن صحیح شکلات شیری (به منظور پخت کیک و شیرینی) دشوار است و به گرمای بیش از حدی نیاز دارد.

 

شکلات سیاه

این نوع، مخلوط کاکائو با شکر و مقداری کره ذوب شده کاکائو است. این مواد را خوب آرد می کنند و سپس درون دستگاه شکلات ساز می ریزند. در آنجا غلتک ها آن را نرم و صاف می کنند. سپس در فرآیندی به نام «بازپخت»، سرد می شود و بافت دلخواه را به آن می دهند.

شكلات هاي بدون قند

در حال حاضر، قندها در كشورهايي كه ميزان مصرف بالايي از آن دارند به عنوان عامل برخي از بيماري هاي شايع شناخته شده است.

بيماري هاي قلبي و عروق كرونر، ديابت، سنگ هاي صفراوي كليه، بعضي انواع سرطان و حتي ناهنجاري هاي رفتاري به طريقي به مصرف زياد قند مرتبط شناخته شده است.

مصرف موادغذايي پرقند، يكي از عوامل مهم فساد دندانها است. قند ساكارز مسبب اصلي است؛ زيرا بيشتر مصرف مي گردد، اما قند گلوكز، فروكتوز و لاكتوز هرسه به يك اندازه در فساد دندانها نقش دارند.

شكلات هاي بدون قند

مصرف زياد موادقندي يا مواد غذايي شيرين باعث اضافه وزن يا چاقي در افراد مي گردد. افزايش سطح بهداشت و سلامت جامعه و آگاهي هاي تغذيه اي باعث شده تا امروز ميزان تقاضا براي محصولات كم كالري و فرآوردده هاي قندي افزايش پيدا كند.

اين محصولات به وسيله قندهاي مصنوعي مانند آسپارتام و آسه سلوفام پتاسيم و قندهاي رژيمي مانند سوربيتول و مالتيتول توليد مي گردند.

شکلات تخته ای

بسیاری از انواع تخته ای هنوز در قالب درست می شوند، فقط امروزه قالب ها را با دستگاه پر می کنند. بعضی از دستگاه ها می توانند بیش از هزار قالب در دقیقه بریزند و طبیعتا به همین تعداد شکلات تخته ای تولید کنند! مغزها، کارامل و دیگر افزودنی ها را نیز در فرآیند قالب ریزی می توان اضافه کرد. سپس تخته های آن از داخل تونل سردکننده رد می شوند تا شکلات سفت تر شود.

چیپس شکلات در اشکال و رنگ های متفاوت برای تزیین کیک موجود می باشد. شکلات چیپسی اشکی یکی از انواع اشکال آن می باشد. همچنین نوع چیپسی رنگی در رنگ های متنوع و همچنین شکلات چیپسی سفید، از انواع رنگ های چیپس شکلات تزئینی می باشند.

شکلات تخته ای

شکلات روکش شیرینی

با اسم‌های دیگری هم شناخته می‌شود. «روکش قنادی»، «روکش تابستان» و «روکش ترکیبی» نام‌های دیگر آن هستند که طعمی شبیه به نوع شیری تیره دارد و در آن روغن گیاهی و یا پالم، جایگزین کره کاکائو شده است. این روغن‌ها ارزان‌تر هستند و در نتیجه این ها ارزان‌تر از سایر شکلات هاست و حاوی مقدار زیادی شیره هم نمی‌شود. همچنین چندان هم طعم آن را ندارد. اما قابلیت ذوب شدن خوبی دارند، به همین خاطر معمولا در قنادی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. مراقب باشید که این نوع را هیچ‌گاه با شکلات‌های واقعی ترکیب نکنید، چرا که چربی آنها با هم ناسازگار است و شیرینی یا کیک پخته شده تغییر رنگ می‌دهد و طعم و بوی چندان جذابی نخواهد داشت.

شکلات سفید

ماده ای که به شکلات معمولی رنگ قهوه ای دلچسبی می بخشد، پودر کاکائو است که در تهیه نوع سفید آن به کار نرفته است. به همین دلیل است که آن، فاقد رنگ قهوه ای و تیره است و با انواع دیگر آن بسیار تفاوت دارد. ماده اصلی برای تهیه آن، کره کاکائو است که با موادی مثل شیر، چربی شیر، لسیتین و شکر مخلوط می شود و شکلاتی خوشمزه و دلچسب، به وجود می‌آورد.

اعتقاد بر این است که شکلات سفید، برای اولین بار در دهه ۱۹۳۰ در سوئیس، به عنوان جایگزینی برای کره کاکائو ساخته شد. کارخانه Nestle، با تولید شکلات سفید از دهه‌ی ۱۹۳۰ تا به امروز در سرتاسر کره زمین اعتبار دارد و بسیار معروف و محبوب است. شکل منحصر به فرد نوع سفید آن، برای نخستین بار به شکل میله هایی با نام “Galak” تهیه و فروخته شد، و بعد از آن، این نوع خامه ایِ شیری و خوشمزه، به راحتی در چندین کشور مختلف، در دسترس قرار گرفت.

شکلات سفید

در مناطق و کشورهای مختلف، استانداردهای مختلفی برای تهیه نوع سفید آن وجود دارد. به عنوان مثال، در ایالات متحده، FDA ذکر کرده است که شکلات سفید، باید فقط حاوی ۲۰٪ کره کاکائو ، ۱۴٪ مواد جامد شیری ، ۳.۵٪ چربی شیر و حدود ۵۵٪ مواد شیرین کننده باشد. در اتحادیه اروپا ، استانداردها مشابه استانداردهای ایالات متحده هستند، به جز مقدار ذکر شده برای درصد مواد شیرین کننده.

تهیه یک شکلات سفید بی نقص و عالی، نوعی هنر است. فقط آشپزهای بسیار آموزش دیده و ماهر می توانند آن را به خوبی درست کنند. نکته اصلی برای تهیه این نوع شکلات، این است که باید کره کاکائو به آرامی ذوب شود. به پودر شیر، شکر، وانیل و سایر مواد دلپذیر اضافه شود.

خوردن شکلات برای دوران بارداری مناسب است

در زمان بارداری سعی کنید ظاهر بدنتان را خوب نگه دارید. کمی ورزش کنید. خوردن غذای مناسب، ورزش کردن، ممکن است برایتان سخت باشد. اما استرس نداشته باشید زیرا آن واقعاً برای شما خوب است و شما را در دوران بارداری همراهی می کند.

با توجه به مطالعه جدید خوردن 30 گرم شکلات در روز در دوران بارداری می تواند برای رشد جنین مفید باشد. البته مثل همیشه در این بخش از سلامت نمناک بازهم توصیه می کنیم که هرگز بدون مشورت پزشک مصرف نکنید. شاید وضعیت جسمی شما با سایرین متفاوت باشد و استفاده از آن نتیجه ی عکس داشته باشد.

خوردن شکلات برای دوران بارداری

متخصصان تغذیه می گویند:” در دوران بارداری هر روز چند تکه شکلات بخورید تا از مزایای سلامتی قابل توجه آن بهره ببرید.”

 

این کار به کاهش استرس کمک می کند. این عمل می تواند خطر توسعه شرایط فشار خون بالا را نیز کاهش دهد. می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی از جمله لخته های خونی و تولد زودرس شود. بر اساس گزارش منتشر شده، فنیلتیلامین شیمیایی یافت شده در آن، باعث می شود مغز اندورفین آزاد کند. از مادر به نوزاد منتقل می شود و منجر به نوزاد شادتر و سرزنده تر می شود.

شکلات تیره، با کم تر از 70 درصد کاکائو بخورید. این کار مزایای بیوفلانوئیدی و آنتی اکسیدانی زیادی دارد که سیستم ایمنی شما را تقویت می کند.

کدام شکلات بهتر است؟

به طور کلی شکلات هرچه تیره تر باشد (درصد کاکائو آن بالای 70 درصد باشد) مقدار فلاونوئیدهایش نیز بیشتر است. فلاونوئیدها را می توانید در غذاهایی مانند بروکلی، پیاز، میوه و چای پیدا کنید. آنذ می تواند از بدن در برابر برخی از انواع سرطان و بیماری های قلبی محافظت کند.

کدام شکلات بهتر است؟

شکلات تلخ و تیره بالاترین مقدار فلاونوئیدها را دارد. نوع مخلوط با شیر مقدار کمی فلاونوئید دارد و نوع سفید آن هیچ فلاونوئیدی در خود ندارند.

بهره وری از مغز و تاثیرات تقویت روحیه ، با انتخاب یک شکلات تیره و یا پودر کاکائو خوب است. محصولات مختلف کاکائو و شکلات می تواند مقادیر بسیار متفاوتی از فلانول ها و متیل اکسانتین هابسته به فرآیند تولید و محتوای کاکائو داشته باشد.

شکلات تیره با درصد بالایی از کاکائو – 70 درصد یا بیشتر – مقدار زیادی از این فیتوشیمیایی مفید را دارد. از طرف دیگر، این نوع که حاوی کاکائو کمی است ارزش درمانی کمتری دارد. شما باید بیشتر در مورد نحوه انتخاب نوع مناسب آن دقت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن