تاثیر رنگ ها بر اشتها و رژیم غذایی تا چه میزان می تواند باشد؟

استفاده از رنگ در میزان پرخوری شما خیلی می تواند تاثیرگذار باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشتر تولیدکنندگان غذاهای صنعتی، از طریق همین رنگ‌ها شما را وادار به خرید محصولات شان می کنند

محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که اگر ظرف غذا با محتویات داخل آن هم‌ رنگ باشد، باعث می‌شود که شما غذای بیش تری بخورید، ولی اگر رنگ بشقاب متضاد با رنگ غذایتان باشد، کمتر غذا میخورید.

آن ها می گویند هر چه میان ظرف غذاخوری شما و غذایتان تفاوت رنگی بیشتری باشد، مغزتان راحت‌تر و آگاهانه‌تر مقدار غذا را اندازه‌گیری می‌کند.

تفاوت رنگی ظروف غذا

در دانشگاه کورنل، حقیق جالبی انجام شد و میزان مصرف اسپاگتی افراد سنجیده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که افرادی که اسپاگتی را با سس آلفردو در ظروف سفید سرو کنند تا 20 درصد اسپاگتی بیشتری مصرف می‌کنند.

به تاثیر گذاری رنگ روی حواس،  جابه جایی حسی می گویند. هرگاه رنگی را می بینیم به یمن وجود حواس بینایی، چشایی و بویایی، حواس دیگرمان نیز تحریک می شوند.

اگر رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنید و یا به دنبال راهکاری برای درمان کم اشتهایی فرزند دلبندتان هستید، همراه ما باشید.

رنگ های گرم اشتها آورند

شاید توجه کرده باشید که در بیش تر رستوران ها از رنگ های قرمز و نارنجی استفاده می شود.

رنگ قرمز شادی و هیجان زیادی را به شما القا می کند، به همین دلیل خیلی زود به چشم می آید. هنگام دیدن رنگ قرمز غده هیپوفیز فعال می شود و به مغز شما یک پیغام شیمیایی می فرستد که باعث آزاد شدن آدرنالین می شود.

ظروف با رنگ قرمز

این رنگ ها به شدت اشتها آورند. اگر کودک شما غذا نمی خورد، از یک بشقاب نارنجی رنگ استفاده کنید، حتما اشتهایش تحریک خواهد شد. قرار گرفتن رنگ های قرمز و نارنجی هم در کنار هم تاثیر دوچندانی خواهد داشت. اما از این رنگ ها به هیچ عنوان در خانه ی خود استفاده نکنید. مخصوصا اگر رژیم غذایی سنگینی دارید.

زرد، یک اشتها آور قوی

برای بسته بندی خیلی از خوراکی ها از این رنگ استفاده می کنند. رنگی شاد و پرانرژی که به سرعت شما را به خود جذب می کند. طلایی، تجملاتی تر است و برای خوراکی های لوکس استفاده می شود. اگر یک بستهشکلات طلایی رنگ به رنگ طلایی دیدید، شک نکنید که هزینه ی بیش تر باید برای خرید آن بپردازید. اما از آن به تنهایی برای فضای غذاخوری تان استفاده نکنید. چرا که محیط را رنگ و رو رفته نشان خواهد داد.

ظروف با رنگ زرد

بیش تر فست فودی ها هم در دکوراسیون خود برای جذب مشتری بیش تر از این رنگ کمک می گیرند.

اگر دوست دارید چاق شوید، حتما در بشقاب زرد رنگ غذا بخورید. استفاده از این رنگ باعث می شود حتی بیش تر از حد نیازتان، غذا بخورید.

رنگ زرد نه تنها اشتهای شما را بالا می برد بلکه به شما احساس گرسنگی بیش تری هم می دهد که سریع تر غذا بخورید.

وقتی چشمتان به رنگ زرد می افتد، هورمون سروتونین به سرعت در مغزتان ترشح می شود. این هورمون باعث می شود تا شما نسبت به خودتان و اطرافتان احساس خوب و مثبتی داشته باشید و وقتی در رستورانی قرار می گیرید، تا می توانید غذا و نوشیدنی مصرف کنید.

گلابی و فلفل دلمه ای زردرنگ هم از آن دسته میوه های خوشمزه ای هستند که انرژی زیادی به شما خواهند داد.

فلفل دلمه ای زردرنگ

نارنجی هم اشتهایتان را زیاد می کند

رنگ نارنجی، اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می دهد. نیروبخش است و فعالیت ذهن را تحریک می کند. نارنجی جزو رنگ های گرم و مطلوبی است که به شما احساس راحتی می دهد. نارنجی که رنگ اغلب مرکبات است، تغذیه سالم را با خود به همراه دارد و اشتها را تحریک می کند.

بسیاری از آموزش‌های جامع و جایگزین پزشکی از نارنجی به عنوان تقویت کننده انرژی استفاده می‌کنند. نارنجی رنگی مناسب برای انگیزه بخشی برای ورزش است. هنگام خواب لباس نارنجی بپوشید تا صبح‌ها هنگام دیدنش انرژی تان زیاد شود.

زعفران، چاشنی نارنجی خوشمزه ایست که خوردن آن هم مطمئنا شما را سرشار از انرژی و نشاط خواهد کرد.

زعفران، چاشنی نارنجی

آبی، رنگ ضد اشتها

این رنگ تغییرات شیمیایی در بدن شما  ایجاد می‌کند که آرامش بخش هستند و سوخت و ساز را کاهش می‌دهند.

رنگ آبی در میان گوشت و گیاهان هم خیلی کم پیدا می شود. به همین دلیل اشتهای شما را کور می کند.

پس اگر به دنبال کاهش وزن هستید، حتما غذایتان را در ظرف آبی رنگ بخورید.

حتی بهتر است برای كم كردن اشتهای خود، از نور آبی در یخچال استفاده كنید آن وقت خواهید دید وقتی در یخچال را باز می‌كنید چقدر نسبت به مواد غذایی داخل آن كم اشتها شده‌اید.

ظروف با رنگ آبی

رنگ سبز، تلخی و ترشی را القا می کند

معمولا ما غذاهی سبز رنگ را غذاهای سالم می دانیم. بیش تر سالادها و ترشیجات سبز رنگ هستند. سبز کاهویی و معمولی طعم ترش و سبز زیتونی طعم تلخ را نشان می‌دهد.

مزاج این رنگ معتدل و کمی سرد است، سبزی آن هم امید به زندگی را زیاد می‌کند. رنگی آرامش بخش که آسودگی را به شما منتقل می کند.

اما سبز لجنی یادآور غذاهای فاسد و مانده است. به همین خاطر برای تحریک اشتها به هیچ عنوان توصیه نمی شود. اگر می‌خواهید لاغر شوید و از غذا بیزار، از ترکیب رنگ سبز و زرد استفاده کنید که به خوبی جواب می‌دهد. زیرا شما را یاد انواع و اقسام مواد شیمیای سمی می‌اندازد.

 

قهوه ای هم اشتهایتان را کاهش می دهد

قهوه ای ذهن شما را به سمت غذای سوخته می برد. به همین خاطر اشتهایتان را کاهش می دهد. از این رنگ در هیچ رستوران یا غذاخوری هم استفاده نمی شود.

بنفش

اگر در خوابیدن دچار مشکل می شوید حتما از این رنگ برای دیوارهای اتاق خوابتان استفاده کنید. اگر کم بخوابید بش تر به سمت غذاهای شیرین و کربوهیدرات دار می روید. زیاده روی در خوردن این غذا ها برای یک رژیم غذایی سالم اصلا توصیه نمی شود.

 

خاکستری

این رنگ خنثی هم اشتهای شما را کور می کند. برای رستوران ها و جذب مشتری هم اصلا پیشنهاد نمی شود. رنگ خاکستری اشتها را کم می‌کند و حتی موجب دلزدگی شما از غذا خوردن می‌شود.به گفته پزشکان متخصص نکته مثبت این رنگ آن است که موجب کاهش اضطراب – در کنار آن اشتها می‌شود. ذاخوردنتان لذت نبرید. به هر حال خود دانید.

اگر قصد کاهش وزن دارید، روی این رنگ هم می توانید حساب کنید

سفید، رنگی اشتها برانگیز

رنگ سفید که در بسیاری از خانه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها به وفور دیده می‌شود و به نظر خنثی می‌آید، تاثیر بسیار زیادی روی اشتهای شما می‌گذارد. این رنگ حواستان را پرت می کند و بی توجه به همه چیز، غذا خواهید خورد.

خوراکی‌هایی که سفید رنگ هستند مغز را نسبت به مقدار مصرف غذا بی‌خیال می‌کنند. ظروف سفید رنگ هم باعث می‌شوند هرچه بیشتر بخورید و کمتر احساس رضایت کنید.

ظروف سفید رنگ

مواد غذایی معمولا روی ظروف سفید رنگ جلوه خوبی پیدا می‌کنند؛ برای مثال یک کیک نارگیلی با کلی خامه روی بشقاب سفید یخچالی بسیار زیبا و اشتهاآور است.

سیاه، اشتهایتان را کور می کند

به ندرت می توانید خوراکی پیدا کنید که سیاه رنگ باشد. اعتماد کردن به مواد غذایی سیاه رنگ بسیار دشوار است. چرا که با دیدن این رنگ تصور خواهید کرد غذا کپک زده یا فاسد شده است.  اگر درون یک ظرف سیاه رنگ هم غذا بخورید، مطمئنا خیلی زود دست از غذا خوردن می کشید. و اشتهایتان کور خواهد شد.

فیروزه ای هم اشتهاآور است

رنگ فیروزه ای هم اشتهای شما را تحریک می کند. درجات مختلف نارنجی و فیروزه ای و همچنین ترکیب این دو رنگ در خوراکی های خوشمزه مورد استفاده قرار می گیرد. حتی اگر تصویری شامل این دو رنگ را بر دیوار آشپزخانه آویزان و هنگام صرف غذا به آن نگاه کنید، خیلی زود از شر هیکل لاغر و استخوانی خود خلاص خواهید شد.

صورتی، اشتهایتان را سرکوب می کند

اگر قصد چاق شدن دارید، روی این رنگ به هیچ وجه حساب باز نکنید. این رنگ به شما احساسی سرشار از عشق هدیه خواهد داد. اما در حالیکه رنگی گرم و از خانواده ی قرمزهاست، برای اتاق ناهارخوریتان اصل مناسب نیست.

 

رنگ‌بندی غذاها اشتهایتان را کنترل می‌کند

غذاها را از لحاظ ارزش غذایی در ذهن خود رنگ‌بندی کنید. آن‌هایی را که از همه سالمتر هستند را سبز در نظر بگیرید، آن‌هایی که در درجه کمتری از سلامت قرار دارند را زرد و در نهایت آن‌‌هایی که دارای کمترین ارزش غذایی هستند و در واقع برای سلامتی مضرند را قرمز در نظر بگیرید.

طریقه چیدن این مواد غذایی بر حسب رنگ آن‌ها را نیز در نظر بگیرید، آن‌هایی را که سبز رنگ هستند در دسترس‌ترین قسمت و آن‌هایی را زرد هستند در قسمت میانی و آن‌هایی را که مضر هستند در کمترین دسترسی قرار دهید.

به این ترتیب هنگام باز کردن در یخچال دسترسی شما به مواد غذایی سالم‌تر راحت‌تر خواهد شد و با این روش می‌توانید از رژیم غذایی سالم‌تری استفاده کنید.

اگر این امکان برای شما وجود ندارد که از بشقاب های رنگی استفاده کنید، رنگ نور محیط فضای غذاخوردنتان را تغییر دهید. اگر می خواهید اشتهایتان کم شود از رنگ هاس سرد و خنثی مثل آبی و سبز استفاده کنید. اگر هم قصد چاق شدن دارید، از نورهای قرمز، نارنجی و زرد استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن