با میوه هایی که پوستشان هم خوردنی است، بیشتر آشنا شویم

پوست میوه، لایه ی محافظتی خارجی میوه است که می‌توانید آن را به عنوان یک لایه ی جداگانه جدا کنید.

پوست میوه بسته به ضخامت و مزه، گاه به همراه آن خورده می‌شود (مانند پوست سیب). گاه پوست میوه برای مصرف خوراکی ناخوشایند است و خوراکی نیست که در این حالت جدا شده و دور انداخته می‌شود.

فواید و مضرات پوست میوه

پوست میوه نیز مانند قسمت های دیگر آن دارای فوایدی است که می تواند در سلامت افراد تاثیر مثبت داشته باشد. بسیاری از ترکیب های آنتی اکسیدانی و بخش عمده ای از ترکیب های فلاونوییدی رنگی در پوست میوه ها وجود دارد.

پوست برخی میوه‌ها، مانند انار، دارای مقادیر زیاد تانن و مواد گیاهی مانند آن است و در تولید رزانه به کار گرفته می‌شود. پوست مرکبات تلخ است و معمولاً به طور خام خورده نمی‌شود؛ اما ممکن است در آشپزی استفاده شود. همچنین از بخشی از پوست میوه ممکن است برای تهیه مارمالاد یا سوپ میوه استفاده شود.

البته استفاده بیش از حد از کودها و سموم دفع آفات در مرحله رشد میوه ها، باعث می شود مقدار زیادی از ترکیب های مضر در پوست میوه ها و سبزی ها جمع شود. به همین خاطر مصرف این میوه ها با پوست، مقدار زیادی از باقیمانده سموم را در پوست میوه وارد بدن فرد مصرف کننده می کند. به خصوص اگر  ازبرداشت محصول تا زمان مصرف آن، فاصله ی زیادی وجود نداشته باشد. به همین خاطر اگر قصد دارید میوه را با پوست بخورید، حتما آن را خوب بشویید.

پوست خیار، سرشار از آنتی اکسیدان

برای فرار از چروک های صورت، پوست خیار بخورید. در پوست خیایر سیلیکا وجود دارد که از چروک شدن پوستتان جلوگیری می کند. و به آن طراوت و تازگی می دهد.

پوست خیار سرشار از آنتی اکسیدان هم هست. ویتامین کای بالایی دارد و فیبر غیر محلول آن برای دستگاه گوارش، بسیار مفید است.

پوست خیار

پوست لیمو را برای هضم بهتر غذایتان بخورید

اگر دوست دارید پوست زیبایی داشته باشید، هرروز پوست لیمو بخورید. شاید کمی تلخ باشد و دوست نداشته باشید، اما به هضم بهتر غذایتان کمک می کند.

برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان هم بسیار موثر است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید پوست لیمو منبع غنی کلسیم هم هست. برای سلامت استخوان هایتان هم می توانید روی آن حساب باز کنید.

پوست سفید هندوانه، موثر در کاهش فشارخون

هندوانه میوه ای است که می توانید تخم و پوست آن را نیز مصرف کنید. اگر نمی توانید طعم پوست آن را تحمل کنید، بخش قرمز رنگ را همراه با پوست داخل مخلوط کن بریزید و آب آن را یکجا مصرف کنید.

مصرف پوست هندوانه باعث رگ های خونی شما را گشاد می کند و در کاهش فشار خون موثر می باشد. پوست هندوانه با توجه به پتاسیم زیادی که دارد به تنظیم فشار خون هم کمک می کند.

از خواص شگفت انگیز پوست هندوانه در طب سنتی، درمان و دفع سنگ کلیه است.

برای استفاده از این خاصیت یک هندوانه را با پوست خرد کنید و بدون آب بپزید. موقعی که کاملا له شد، میل کنید.

پوست سیب را برای لاغری و کاهش اشتها مصرف کنید

پوست سیب باعث کاهش “اشتها” و گرسنگی می شود. اگر میخواهید لاغر شوید، سیب را پوست بخورید. چرا که پوست سیب تاثیر زیادی در “لاغری” دارد و بعد از خوردن آن تا ۴۰ درصد کمتر تمایل به مصرف “غذاهای چرب و پرکالری” دارید.

سیب تنها میوه ای است که باعث کاهش “کلسترول” بدن می شود، به همین خاطر به آن میوه ی معجزه‌گر هم می گویند.

پوست سیب

پوست انار، سرشار از آنتی اکسیدان

پوست انار، آنتی اکسیدان زیادی دارد. بنابراین، باکتری‌ها و عفونت های پوست شما را می تواند نابود کند و به درمان جوش و آکنه کمک کند. برای این منظور مقداری پوست انار را تفت دهید و بعد از آنکه خنک شد آسیاب کنید،  با گلاب و آبلیمو ترکیب کنید و به صورت خود بمالید.

برای از بین بردن بوی بد دهان خود و بیماری‌های لثه و زخم دهان می‌توانید یک لیوان آب را به همراه یک قاشق چایخوری پوست انار مخلوط کرده و روزی دوباره این ترکیب را غرغره نمایید.

پوست انار

ماساژ دادن لثه با پودر پوست انار موجب التیام ورم و جلوگیری از خونریزی لثه و رفع التهاب آن می شود، البته مقداری کمی فلفل سیاه را با پودر پوست انار مخلوط نمایید و با انگشتان خود به دندان های خود بمالید و سپس بعد از ۱۰ دقیقه بشویید. این کار به دندان‌های شما کمک بسیار زیادی می کند.

پوست پرتقال، دشمن اشعه ی بنفش

پوست پرتقال ماده لیمونین دارد که این ماده  دشمن کشنده اشعه فرابنفش است.

پوست پرتقال به همراه لایه سفیدرنگ زیر آن، ویتامین و موادمغذی زیادی دارد. پوست خام پرتقال حاوی ۱.۵ گرم پروتئین و منبع غنی پتاسیم، کلسیم، ریبوفلاوین، ویتامین C و A می باشد.

دانشمندان معتقدند که خوردن یک قاشق چای خوری پوست پرتقال در هر هفته ، احتمال ابتلا به سرطان پوست را تا 30 درصد کاهش می دهد.

پوست پرتقال

پوست هویج، سرشار از مواد مغذی

پیشنهاد می کنیم به جای پوست کندن هویج، آن را با یک برس خوب تمیز کنید و بشوئید. تا از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

پوست هویج  مانند گوجه‌فرنگی همرنگ گوشت آن است، به همین دلیل  پوست و گوشت آن خواص غذایی مشابهی دارند. با این حال بیشترین میزان انباشت ترکیبات مغذی هویج در پوست آن است.

مصرف هویج با پوست از پیری و چین و چروك پوست جلوگیری می‌كند. همچنین برای اینكه بچه‌ها زودتر دندان درآورند، توصیه شده است هویج كوچكی را گاز بزنند و به لثه خود بمالند.

پوست بادمجان هم خوردنی است

پوست بادمجان را هم می توانید بخورید. چرا که ناسونین دارد، آنتی اکسیدانی که مانع از آسیب سلول های مغزی می شود. همچنین  برای لاغری شکمی هم بسیار موثر است. چون پتاسیم (ضد گرفتگی عضله) و فیبر دارد و  منیزیم آن در ساختمان بافت پیوندی موثر است.

بعضی ها با پوست بادمجان، مربا هم درست می کنند که خوردن آن را لذیذتر هم می کند.

پوست بادمجون

پوست کیوی را هم بخورید

یکی از سالم‌ترین پوست‌های میوه، پوست کیوی است. چرا که سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان می‌باشد. سلامت قلبتان را بهبود می‌بخشد و خون را بصورت طبیعی رقیق می‌کند. فیبر موجود در پوست کیوی، حتی بسیار بیش تر از گوشت میوه است. برای استفاده از پوست کیوی، کیوی را بشویید و مانند هلو بخورید. اگر پوستش خیلی پرز داشت، با چافو کمی بتراشیدش و میل کنید.

پوست کیوی را هم می‌توانید در اسموتی یا سالادهای خود برای مزه‌ی بهتر مخلوط کنید.

پوست کیوی

پوست پیاز را در غذایتان استفاده کنید

مسلما پوسیت پیاز را نمی توانید بخورید، اما خواص زیادی دارد که پیشنهاد می کنیم هنگام پختن گوشت و مرغ آن را با پوست داخل آب بیاندازید تا از برخی از خواص مفید آن استفاده کنید. چرا که مانند سیب، کورستین زیادی دارد.

پوست انبه، چربی سوز است

پوست انبه، از تولید سلول های چربی یالغ جلوگیری می کند.

عصاره های گوشتی انبه نیز مورد آزمایش قرار گرفتند، اما نتایج مشابهی نداشتند، که نشان می دهد برای داشتن این خواص مفید، باید پوست انبه را بخورید.

پوست انبه همچنین حاوی مقادیر بیشتری از کاروتنوئید، پلی فنول، امگا 3، امگا 6 و اسیدهای چرب اشباع نشده نسبت به گوشت آن است. مطالعات دیگری نشان داد ترکیبات بیشتر در پوست مانگو متمرکز می شوند که از سرطان، دیابت و بیماری های قلبی جلوگیری می کنند. برای استفاده از پوست انبه، می توانید از ترشی آن هم استفاده کنید.

پوست انبه

پوست موز

پوست موز در تقویت قوای ذهنی شما بسیار موثر است. شاید طعم خوبی نداشته باشد، اما پتاسیم زیادی دارد.

به پایین آوردن کلسترول بد خونتان هم کمک می‌کند) و فیبر نامحلول (که باعث عملکرد بهتر سیستم گوارش می‌شود) بیشتری دارد.

در برخی مناطق دنیا مثل هند و آسیا پختن یا سرخ کردن پوست موز یا مصرف آنها در تهیه‌ی دسرها مرسوم است. سعی کنید تکه‌ای پوست موز به اسموتی خود اضافه کنید یا چند قاشق غذاخوری از پوست موز پوره شده را به مواد لازم برای پخت کیکتان اضافه کنید. هر چه میوه، رسیده‌تر باشد، پوستش نازکتر میشود و طعم بهتری هم پیدا می‌کند.

برگ کلم بروکلی

کلم بروکلی ماده خوراکی بسیار خوبی است که برگ های آن هم حاوی مواد مغذی زیادی می باشد. تنها ۳۰ گرم از برگ بروکلی ۹۰ درصد از ویتامین A موردنیاز روزانه بدن را تامین می کند. همانطورکه می دانید ویتامین A برای افزایش قدرت دید، بهبود سیستم ایمنی و قدرت باروری شما مهم است. این برگ ها همچنین منبع غنی ویتامین C، کلسیم، پروتئین و آهن هستند.

برگ چغندر

 

دفعه بعد که چغندر می خرید برگ های آن را بیرون نریزید. بشورید و در انواع سالاد و سوپ استفاده کنید. هم طعم شیرین و خوبی به خوراک می دهد و هم سرشار از فولات، بتاکاروتن و آنتی اکسیدان است و مصرف آن روی پوست، مجاری ادراری و کیسه صفرا تاثیرات مثبت دارد.

آیا همه می توانند پوست میوه ها را استفاده کنند؟

درست است که پوست میوه ها خواص زیادی دارد (در بعضی میوه ها، حتی بیش تر از گوشت میوه)، اما خوردن آن به همه ی افراد توصیه نمی شود. افرادی که مشکلات خاص گوارشی دارند، نباید میوه را با پوست بخورند. چون پوست میوه به دلیل فیبر بالا محرک حرکت های دستگاه گوارش است و می تواند به سیستم گوارش آنها آسیب بیشتری بزند.

اما افراد سالم می توانند میوه هایی مثل سیب و گلابی را که پوست نازکی دارند، با پوست بخورند؛ البته به شرطی که با معیارهای بهداشتی شسته شده باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن