با انواع حبوبات و فواید باورنکردنی آن بیشتر آشنا شویم

حبوبات از جمله مواد غذایی غنی از پروتئین هستند که در هرم غذایی جزء گروه گوشت محسوب می‌‌شوند. از مزایای حبوبات می‌توان به بهبود فرایند هضم، سلامت قلب و کاهش وزن اشاره کرد.

تحقیقات نشان داده افرادی كه 2 بار یا بیشتر در هفته حبوبات خصوصا نخود و لوبیا مصرف كنند، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، پروستات، بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی و دیابت نوع 2 در آنها كمتر می‌شود.

حبوبات بدن شما را در برابر بیماری ها قوی می کند

همچنین حبوبات مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها زیاد كرده و فعالیت روزانه و حافظه را افزایش می‌دهد. حبوبات به دلیل دارا بودن كلسیم به پوكی استخوان بویژه در دوران یائسگی زنان و دوران رشد كودكان بسیار مفید بوده و به دلیل داشتن منیزیم و پتاسیم در تعدیل فشار خون و رفع بی‌خوابی‌های شبانه بسیار توصیه می‌شود.

حبوبات، دوست خوب قلب شما

از این گذشته حبوبات دوستدار سلامت قلب شماست. محققان معتقدند افرادی که می‌خواهند جذب چربی‌های اشباع شده را کاهش دهند می‌توانند حبوباتی مثل لوبیا، عدس را جایگزین گوشت قرمز کنند. در این صورت مصرف 175 میلی‌گرم معادل سه چهارم فنجان حبوبات برای بدن کافی است.

اتوع حبوباتذ

لوبیا قرمز، جایگزینی مناسب برای گوشت

پروتئین ماده‌ی مغذی مهمی است که تقریبا در هر فعالیت بدن، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. لوبیاها اسیدهای آمینه‌ی فراوانی دارند و اسیدهای آمینه نیز اجزای سازنده‌ی پروتئین‌ها هستند. . پروتئین از مواد مغذی مهم و ضروری برای بدن است.

لوبیا قرمز

لوبیا قرمز گزینه ای سالم برای بیماران دیابتی است که به دلیل شاخص گلیسمی پایین، محتوای قند در بدن را متعادل نگه می دارد. همچنین خطر ابتلا به دیابت را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد و از آن پیشگیری می کند.

افرادی که لوبیا مصرف می‌کنند، کمتر دراثر حمله‌ قلبی، سکته‌ مغزی یا سایر مشکلات و بیماری های قلبی عروقی جان خود را ازدست می‌دهند.

افرادی که لوبیا مصرف می‌کنند، کمتر دراثر حمله‌ قلبی، سکته‌ مغزی یا سایر مشکلات و بیماری های قلبی عروقی جان خود را ازدست می‌دهند.

لوبیا چیتی، سرشار از فیبر

لوبیا چیتی در درجه اول از کربوهیدرات ، فیبر و پروتئین تشکیل شده است. از خواص لوبیا چیتی این است که علاوه بر این موارد  دارای منابع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز هست.

خیلی از افراد به‌دنبال راهی برای کاهش فشارخون‌شان هستند. خوب، بهترین کاری که می‌توانید انجام ‌دهید، پرهیز از غذاهایی‌که فشارخون را بالا می‌برند و مصرف غذاهایی است که فشارخون را پایین‌آورده و از بالارفتن آن جلوگیری‌می‌کند. لوبیاچیتی سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم است که می‌تواند میزان زیاد سدیم موجود در جریان خون را کنترل‌کند. سدیم یکی از عوامل اصلی فشارخون بالا است.

یبوست می‌تواند باعث‌شود احساس‌کنید معده‌تان پر از غذا است اما شما نمی‌توانید کاری کنید. خوب، پیشگیری از آن خیلی از درمان آن آسان‌تر است. مصرف مقدار کافی فیبر می‌تواند به شما در پیشگیری از یبوست کمک‌کند و چون لوبیاچیتی سرشار از فیبر است می‌توانید برای همیشه با یبوست خداحافظی‌کنید.

یکی از خواص لوبیا چیتی ارزان بودن و در دسترس بودن همیشگی آن است. یکی از ساده‌ترین راه‌های تهیه آن پختن به صورت خوراک (آب پز کردن لوبیا) است. قبل از پختن لوبیا حتماً آن را به خوبی پاک کرده و آن‌ها را بشویید.

عدس، برسی برای تمیز کردن دستگاه گوارش شما

عدس یکی از حبوباتی است که طبیعت آن معتدل ولی خشک است. اما پوست آن گرم و مغزش سرد می باشد.

عدس دارای الیاف گیاهی محلول است که همانند یک برس برای دستگاه گوارش عمل می کند و باعث تمیز شدن دستگاه گوارش شما می شود. این نوع الیاف گیاهی موجب کاهش قند و کلسترول خون شده و به کاهش انسولین مصرفی در بیماران مبتلا به مرض قند می انجامد.

مصرف عدس موجب فعالیت کلیه، تقویت عضله قلب، تقویت خون، عضلات و رشد و نمو کودکان و فعالیت یاخته ها (سلول ها)ی مغز و هوش و حافظه را افزایش می دهد.

عدس کم کالری و کم چربی بوده و کلسترول ندارد و در کنار این موارد لازم است متذکر شویم که عدس بسیار ارزان است.

دال عدس، عملکرد دستگاه گوارش شما را بهبود می بخشد..

دال عدس دانه‌هایی کوچک‌تر از عدس معمولی دارد که به رنگ قرمز هستند. طعم آن طعمی شبیه به گوجه فرنگی است.

 

یکی از مهمترین خواص این گیاه تقویت دستگاه گوارش است. دال عدس به عملکرد بهتر روده و معده کمک کرده و سبب تحریک اشتها نیز می‌شود. به علاوه باعث بهبود جریان خون شده و از لخته شدن خون پیشگیری می‌کند.

دال عدس دارای مقدار زیادی ویتامین A است که در تقویت قدرت بینایی موثر است. این ویتامین نقش زیادی در جلوگیری از بیماری‌های چشمی دارد و باعث افزایش نور چشم می‌شود.

دال عدس در درمان درد‌های مفاصل و استخوان‌ها مؤثر است. سالمندان و افرادی که دچار مشکل آرتروز هستند بهتر است از دال عدس به عنوان یک خوراکی دارویی برای درمان استفاده کنند.

نخود به کنترل وزن شما کمک می کند

نخود نسبت‌به مواد مغذی‌اش، کالری پایینی دارد. مصرف غذاهای کم کالری به کاهش وزن کمک می‌کند.

کمک به گوارش غذا یکی دیگر از خواص است. نخود محتوی فیبر است. فواید فیبر برای سلامتی ثابت شده است. بیشتر فیبر موجود در نخود از نوع محلول است. یعنی این فیبر با آب ترکیب شده و در دستگاه گوارش ترکیبی ژله‌ای ساخته و سرعت حرکت غذا را کاهش می‌دهد. درنتیجه گوارش به‌صورت کامل انجام می‌گیرد و مواد مغذی بهتر جذب می‌شوند.

نخود برای درمان پوکی استخوان به دلیل منابع غنی کلسیم بسیار سودمند است. در دوران رشد استخوان‌ها و دندان‌ها مصرف آن توصیه می‌شود همچنین این ماده غذایی چنانچه با عسل ترکیب شود و به صورت یک پماد درست شود به عنوان التیام دهنده زخم‌ها مفید خواهد بود.

نخود

مقدار فراوان فیبر موجود در نخود و سایر حبوبات، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات احتمال بروز سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش می‌دهد.

دارای خاصیت ضد سرفه و سرماخوردگی است. این ماده غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند بنابراین به افرادی که دارای بیماری‌های خود ایمنی مانند ام‌اس هستند نیز توصیه می‌شود.

براساس مطالعه‌ای، احتمال چاقی، بالابودن شاخص توده‌ی بدنی (سنجشی آماری برای مقایسه‌ی وزن و قد افراد) و چربی دور شکم در کسانی‌که به‌طور منظم نخود مصرف می‌کنند، ۵۳٪ کمتر است.

مصرف لپه، برای استخوان هایتان مفید است

لپه حاوی پروتیین و یک فنجان لپه پخته شده شامل 11 گرم پروتئین است. پروتئین برای رشد و رشد منظم حیاتی است چون تمام قطعات سلول ها و بافت ها ، ماهیچه و استخوان ها را می سازد پروتیین می تواند برای درمان منظم و بازسازی سلول ها از طریق بدن ضروری باشد.

به دلیل میزان بالای پروتئین موجود در لپه، این دانه گیاهی مفید، جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت خواهد بود و از این رو مصرف آن برای افرادی که بایستی از مصرف گوشت خودداری کنند مناسب است.

لپه

از دیگر خواص لپه نظیر خواص لوبیا و خواص عدس کمک به لاغری و کاهش وزن است و غذایی مفید برای کسانی است که تمایل به رژیم های لاغری دارند.

ماش، کسترول خون شما را کاهش می دهد

یکی از مهمترین خواص ماش، کاهش میزان کلسترول بدن است. مطالعات نشان داده اند، آنتی اکسیدان های موجود درماش از ایجاد رادیکال‌های آزاد در خون جلوگیری می کنند.

مواد مغذی موجود در ماش دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی هستند که به افزایش توان سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس  ها و باکتری ها کمک می کنند.

ماش

ماش دارای خواص ضد التهابی است.  آن می تواند بدن را در برابر گرمازدگی، افزایش درجه حرارت بدن در اثر گرما و تشنگی محافظت کند.

علاوه بر این مقادیر بالای نشاسته موجود در ماش باعث تقویت باکتری های سالم روده می شود. با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

هم چنین ماش به دلیل مقادیر بالای آهن و مس که دارد باعث بهبود گردش خون شده و با افزایش اکسیژن رسانی در بدن به سم زدایی و پاک سازی بدن کمک می کند.

حبوبات کنسرو شده را چگونه استفاده کنیم؟

شما می‌توانید دانه‌های خشک حبوبات را خریداری کنید که نیاز دارد به خوبی پخته شود و یا این که از کنسرو آن استفاده کنید. حبوبات کنسرو شده سال‌ها قابل استفاده‌اند و تاریخ مصرف دارند اما ما به شما توصیه می‌کنیم کنسروهایی را خریداری کنید که در سال اول تولید هستند. حبوبات کنسروهای چند ساله معمولاً سفت می‌شوند.

آیا مصرف حبوبات می تواند خطرناک هم باشد؟

– اگر مبتلا به افسردگی هستید و دارودرمانی می کنید، باید در مورد مصرف حبوبات با پزشک خودتان مشورت کنید.  استفاده هم زمان از حبوبات با بعضی از دارو‌های افسردگی باعث افزایش فشار خون بیمار می‌شود.

– افراد مبتلا به نقرس هم ممکن است با مصرف لوبیا، عدس و نخود، دچار حمله‌های نقرس شوند. به همین دلیل هم این بیماران باید در مورد میزان مصرف حبوبات با پزشک خودشان مشورت کنند.

– مصرف حبوبات می‌تواند باعث تشدید یا تحریک میگرن و بیماری‌های آلرژیک شود. از این رو، افراد مبتلا به میگرن یا آلرژی‌های مختلف باید در مورد مصرف حبوبات با پزشک خودشان مشورت کنند.

– در میان انواع حبوبات، نخود و لوبیا دارای بیشترین نفخ برای بیماران گوارشی هستند.

این بیماران باید در مورد مصرف حبوبات با مشورت با پزشک از گیاهانی مانند رازیانه و زیره استفاده کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن