طرز تهیه چند دسر و پیش غذای ساده و سبک را یاد بگیریم

تهیه و خوردن دسر و شیرینی های سالم و مغذی همیشه دغدغه افراد بسیاری است. معمولا افراد دوست دارن ضمن خوردن شیرینی های خوش آب و رنگ جذاب، مواد مورد نیاز و ضروری بدنشون رو هم تامین کنن. و از آسیب مواد مضری مثل قند و شکر به دور باشن.

پاناکوتا

پاناکوتا (به انگلیسی: Panna Cotta) یه نوع دسر ایتالیایی ست که از ترکیب خامه و ژلاتین و در داخل قالب تهیه میشه. واژه پاناکوتا در زبان ایتالیایی به معنی خامه پخته شده ست. دسر پاناکوتا در طعم های مختلف تهیه میشه مث پاناکوتای انبه، طرز تهیه دسر پاناکوتای نعنایی، طرز تهیه پاناکوتای وانیلی، طرز تهیه پاناکوتای قهوه.

چه موادی لازم داریم؟

خامه صبحانه 1 بسته (200 گرم)

شیر 3 پیمانه

پودر ژلاتین 3 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ 3 قاشق غذاخوری

شکر ½ پیمانه

پاناکوتا

چه طور درست کنیم؟

برای درست کردن دسر پاناکوتا زعفرانی جذاب و خوش عطر، در مرحله اول در یک کاسه پودر ژلاتین را با ½ پیمانه شیر سرد مخلوط کنید. سپس به روش بن ماری یا حرارت غیر مستقیم پودر ژلاتین را کاملاً در شیر حل کنید.

در مرحله دوم شکر را با باقی مانده شیر مخلوط کنید. سپس روی حرارت ملایم گاز بگذارید و مدام هم بزنید تا شکر به خوبی در شیر حل شود.

حالا خامه را نیز به مخلوط شیر و شکر اضافه کنید و پیوسته هم بزنید تا خامه به خوبی با شیر و شکر ترکیب شود و یک دست شوند.

در این مرحله از تهیه پاناکوتا زعفرانی، پودر ژلاتین حل شده را نیز به مایه دسر پاناکوتا زعفرانی اضافه کنید و مدام هم بزنید.

در پایان زعفران حل شده غلیظ را نیز به مایه پاناکوتا زعفرانی اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا خامه بپزد ولی قبل از اینکه خامه بجوشد شعله گاز را خاموش کنید.

حالا پاناکوتا زعفرانی را در قالب دلخواه بریزید و پس از اینکه کمی خنک شد برای حدود 4 الی 5 ساعت در یخچال بگذارید تا دسر ببندد.

سس سیب

نمیدونم تا حالا اسم سس سیب رو شنیدید یا نه. ممکنه در دستور بعضی کیک ها و شیرینی ها در مواد اولیه به این سس بر بخورید. همون طور که از اسمش پیداست در واقع این سس نوعی پوره سیب پخته شده است. اگه پای سیب خوشمزه رو امتحان کرده باشید، طعم این سس رو میشناسید. چون خیلی شبیه به فیلینگ این پای هست. اما تنها کاربرد این سس در پخت کیک و شیرینی نیست. بلکه اون رو میتونید به عنوان دسر هم سرو کنید. بله یک دسر ساده و خوشمزه که هم سالمه و هم در زمانی حدود نیم ساعت آماده میشه. از کاربردهای دیگرش میشه به این موارد اشاره کرد:

به جای شربت روی پنکیک و وافل

در تهیه اوتمیل یخچالی با طعم سیب

همراه بستنی وانیلی به عنوان دسر

در بعضی از فرهنگ ها سس سیب رو روی غذاهای گوشتی و همچنین پنکیک سیب زمینی (که شبیه به کوکوی سیب زمینی هست) هم سرو میکنند. شما هم میتونید این ترکیب رو امتحان کنید.

چه موادی لازم داریم؟

سیب متوسط 6 عدد

آب 1/2 پیمانه

شکر 1/4 پیمانه

دارچین 1/2 قاشق چایخوری

نمک 1/4 قاشق چایخوری

سس سیب

چه طور درست کنیم؟

اول سیب ها را پوست بگیرید. چهارقاچ کنید و هسته هایشان را خارج کنید. سپس آنها را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و داخل قابلمه بزرگی بریزید. آب، آبلیمو، شکر، دارچین و نمک را اضافه کنید. خوب مواد را هم بزنید و با هم مخلوط کنید. بگذارید مخلوط سیب و مواد دیگر به جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید و درب قابلمه سس سیب را ببندید. بگذارید حدود 30 دقیقه روی حرارت ملایم بماند تا زمانی که سیب ها پخته و نرم شوند.

وقتی سیب ها کاملاً پخته شدند آنها را از روی حرارت بردارید. بگذارید کمی خنک شود. در این مرحله بسته به سلیقه خود باید کار تهیه سس سیب را ادامه دهید. اگر دوست دارید قطعات سیب را زیر دندان احساس کنید با استفاده از پوره ساز یا گوشتکوب آن را بکوبید. اما در صورتی که مایل هستید سس شما کاملاً نرم و یکدست شود آن را با گوشتکوب برقی یا در میکسر میکس کنید.

سس سیب را میتوانید به صورت گرم یا سرد (بعد از نگهداری در یخچال) با کمی دارچین میل کنید.

 

تیرامیسو

تیرامیسو بدون شک یکی از پرطرفدارترین دسرهاست. مخصوصاً کسانی که به قهوه علاقه داشته باشند معمولاً این دسر رو هم دوست دارند. امروز میخوایم در مورد طرز تهیه تیرامیسو لیوانی صحبت کنیم. دسرهای تک نفره مثل چیز کیک لیوانی یا ژله دو رنگ لیوانی به خصوص برای دورهمی های کوچک مناسب هستند. بنابراین این تیرامیسو تک نفره رو هم میتونید برای زمانهایی که تعداد کمی مهمون دارید تهیه کنید. شک نکنید که مورد استقبال قرار میگیره.

چه موادی لازم داریم؟

یسکویت لیدی فینگر 24 عدد

تخم مرغ 3 عدد

شکر 1/3 پیمانه + 1 قاشق غذاخوری

پنیر ماسکارپونه 250 میلی لیتر

اسپرسو گرم 1 پیمانه

آب انگور 1/3 پیمانه

وانیل 1/2 قاشق چایخوری

پودر کاکائو 2-3 قاشق غذاخوری

تیرامیسو

چه طور درست کنیم؟

زرده و سفیده تخم مرغ ها را از هم جدا کنید. سفیده ها را در کاسه بزرگی بریزید و با سرعت زیاد هم بزنید تا حالت خامه ای پیدا کنند و با برگرداندن ظرف بیرون نریزند.

در کاسه دیگری زرده ها را به همراه 1/3 پیمانه شکر 3-4 دقیقه هم بزنید تا رنگی روشن پیدا کند. سپس پنیر ماسکارپونه را اضافه کنید و هم بزنید. یک دقیقه به هم زدن ادامه دهید تا هوای بیشتری وارد مخلوط شود. حال آب انگور و وانیل را هم اضافه و مخلوط کنید.

ترافل خرمایی

یکی از دسرهای خوشمزه ای که خوردنش می تونه هر کسی رو به خوبی سر حال بیاره ترافل خرمایی هست که می شه اون رو با مواد مغذی متنوعی تهیه کرد.

ترافل خرمایی یکی از میان وعده هایی است که مدتی هست طرفدار بسیار پیدا کرده و در مناسبت های مذهبی و غیر مذهبی سرو می شه که از جمله این مناسبت ها میتونیم به ماه رمضان اشاره کنیم. این ترافل ها میتونن گزینه ای سبک و پر انرژی برای افطاری یا سحری  به حساب بیان.

چه موادی لازم داریم؟

بیسکویت ساقه طلایی یا پتی بر 10 عدد

خرما پوست و هسته گرفته 300 گرم

گردو ریز خرد شده 40 گرم

دارچین 1 قاشق چایخوری

گلاب 1 قاشق چایخوری

خامه صبحانه 1 قاشق غذاخوری

شکلات تخته ای 200 گرم

ترافل خرمایی

چه طور درست کنیم؟

خرما را در کاسه ای حاوی آب ولرم بریزید تا به راحتی بتوان پوست آن را جدا کرد(اگر از رطب استفاده میکنید نیازی به خیس کردن نیست.)

پس از خیس خوردن پوست و هسته خرما را بگیرید.

بیسکویت را در میکسر بریزید و آن را پودر کنید.

خرما ، گلاب، دارچین را همراه خامه در میکسر بریزید.

شکلات تخته ای را به روش بن ماری یعنی روی بخار آب ذوب کنید. (بهتر است اول شکلات را تکه تکه کنید و بعد آن را در ظرفی بزرگتر از ظرف بخار آب بریزید تا بخار آب وارد ظرف شکلات نشود و شکلات روان و یکدستی به دست آید.)

از مایه ترافل خرمایی گلوله هایی به اندازه گردو یا کمی کوچکتر درست کنید و آن را در شکلات ذوب شده بغلتانید و بعد ترافل آغشته به شکلات را در هر نوع مغز یا پودر و ماده تزیینی دیگر بغلتانید تا ترافل کاملا آماده شود.

در آخر سفیده را روی مواد دیگر بریزید و به آرامی هم بزنید تا پف آن را نخوابانید.

در کاسه کوچکی (که بیسکویت در آن جا بشود) قهوه اسپرسو و یک قاشق شکر باقیمانده را بریزید و با هم مخلوط کنید.

یکی از بیسکویت ها را داخل اسپرسو بزنید در حدی که قهوه کاملاً به خورد آن برود ولی نشکند. آن را از وسط نصف کنید و کف لیوان قرار دهید. اگر کف لیوان شما کوچک باشد ممکن است نصف بیسکویت کافی باشد. یک قاشق پر از مخلوط خامه ای روی آن بریزید. دوباره یک لایه بیسکویت و خامه اضافه کنید. کمی کاکائو روی آن الک کنید. ادامه دهید تا لیوان پر شود. روی لایه آخر کاکائوی بیشتری الک کنید.

این مرحله را برای لیوان های دیگر تکرار کنید تا همه تیرامیسو لیوانی های شما آماده شوند. تیرامیسو اگر مدتی در یخچال بماند خوشمزه تر است. اما میتوانید بلافاصله هم آن را سرو کنید.

ژله ماست

ساده ترین دسری که همه درست کردنش رو بلد هستن ژله است. اما همین ژله معمولی رو میشه با کمی ماست و خامه تبدیل به یه دسر هیجان انگیز کرد. دسری که همه فکر میکنن خیلی خفنه و کلی وقت روش گذاشتین ولی در واقع خیلی هم راحت تهیه شده. ژله ماست بافت فوق العاده سبکی داره. طعمش عالیه: ترکیب بی نقصی از شیرینی و کمی ترشی. تازه خیلی هم ساده و آسون تهیه میشه. اگه تا به حال این دسر رو امتحان نکردید فرصت رو از دست ندید. مطمئنم که با یه بار امتحان کردن مشتری میشید و باز هم به سراغش میاید.

چه موادی لازم داریم؟

پودر ژله با طعم دلخواه 1 بسته

آب جوش 1 پیمانه

ماست 1/2 پیمانه

خامه 1/2 پیمانه

خامه و میوه برای تزئین به دلخواه

ژله ماست

چه طور درست کنیم؟

محتوای بسته پودر ژله را در یک کاسه متوسط خالی کنید. آب جوش را اضافه کنید و هم بزنید تا پودر ژله در آن حل شود. حال مخلوط را به مدت 30 دقیقه کنار بگذارید تا تقریباً به دمای اتاق برسد. سعی نکنید با گذاشتن مایع در یخچال سرعت کار را بالا ببرید چون ممکن است ژله بسته شود.

در مدتی که مایع ژله خنک میشود، خامه و ماست را بیرون از یخچال بگذارید تا هم دما با محیط شوند. هم دما شدن همه مواد از دلمه بستن مواد جلوگیری میکند. وقتی محلول ژله دیگر داغ نبود، ماست و خامه را به آن اضافه کنید. هم بزنید تا مخلوط یکدست شود.

حال مواد ژله ماست را داخل چهار ظرف بستنی خوری یا در یک ظرف متوسط بریزید. آن را 2 الی 3 ساعت در یخچال قرار دهید تا بسته شود.

این مرحله اختیاری است. میتوانید ژله ماست را با کمی خامه، تمشک یا توت فرنگی و برگ نعنای تازه تزئین کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن