اهمیت گیاهخواری چیست و مصرف آن چگونه تلقی می شود خوب یا بد؟

بعضی ها فکر می‏ کنند این‏که جانوری را از بین ببرند و آن را بخورند، به لحاظ اخلاقی کار درستی نیست، اما خب واقعیت این است که این عمل، یک اتفاق معمولی در طبیعت است و ما آدم‌ها هم چه بخواهیم، چه نخواهیم بخشی از طبیعت هستیم.

مفهوم گیاهخواری

گیاه‌ خواری یعنی پرهیز از خوردن گوشت جانوران است که گاهی شامل پرهیز از غذاهایی مانند شیر و فرآورده‌های آن، تخم‌مرغ و عسل که منابع غذایی با منشأ حیوانی هستند نیز می‌شود.

تعریف‌های متفاوتی برای برای گیاهخواری ارائه شده است. بعضی‌ها گوشت و فرآورده‌های لبنی نمی‌خورند، بعضی‌ها از مصرف محصولات لبنی و تخم‌مرغ اجتناب می‌کنند و بعضی نیمه‌گیاه‌خوار هستند، یعنی مرغ و غذاهای دریایی و گاهی گوشت قرمز مصرف می‌کنند.

مفهوم گیاهخواری

گیاهخواری ممکن است از خریدنکردن عاقلانه و عدم اطلاع از چگونگی جایگزین‌کردن مواد مغذی حیوانی ناشی شود.

جالب است که رژیم گیاه‌خواری بیشتر مورد توجه جوانان است در حالی که اگر آنها گوشت را از رژیم غذایی خود حذف کنند و به جای آن سیب‌زمینی سرخ کرده، ‌چیپس و نوشابه را جایگزین کنند ر ژیم غذایی چندان سالمی نخواهند داشت.

اهمیت گیاهخواری

ميوه و سبزي‌ها در برنامه غذايي اهميت زيادي دارند و كساني كه به مصرف سبزي‌ها، ميوه‌ها و غلات به‌خصوص غلات سبوس‌دار رو مي‌آورند، افراد سالم‌تري هستند. از طرفی مصرف بيشتر ميوه‌ها، سبزي‌ها، غلات و حبوبات با پوست آنها و مصرف كمتر گوشت‌هاي فراوري شده خطر ابتلا به سرطان‌ها را كاهش مي‌دهد. همچنين باعث تناسب اندام بيشتر و جلوگيري از چاقي و بيماري‌هاي قلبي و عروقي خواهد بود.

خام گیاهخوار نباشید

خام گياهخواري نوعی از رژيم گياهخواري است كه پيروانش معتقدند پختن غذا، مواد غذايي را ناسالم و غيرطبيعي مي‌كند و بايد به شيوه اجدادشان به خوردن گياهان خام روي بياورند. اما اين رژيم منشأ خطراتي است كه باعث مي‌شود پزشكان خيلي آن را توصيه نكنند. پس در خام گياهخواري شناخت نسبت تلفيق غلات و حبوبات و پروتئين‌ها ضروري است.

اگر با یک برنامه غذایی مناسب، گیاهخواری را تجربه کنید، کمتر به بیماری هایی مانند چاقی، فشار خون بالا، یبوست و سرطان کولون (بخشی از روده‌ی بزرگ) مبتلا شوید. و در صورتی که برنامه‌ی ضعیفی داشته باشید، می توان انتظار داشت به بیماری هایی مانند پوکی استخوان، نرمی استخوان، کم خونی مربوط به آهن و ویتامین B۱۲ مبتلا شوید.

خام گیاهخواری

گیاهخواری، سلامت قلبتان را تضمین می کند

یکی از اصلی‌ترین علل مرگ، حمله قلبی و سکته مغزی است. اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که گیاه‌خوار هستند کلسترول کمتری دارند.

بسته شدن رگ‌های قلب علت اصلی مشکلات قلبی است اما پژوهشگران می‌گویند خطر این بیماری‌ها با خوردن غذاهایی که فاقد مواد حیوانی است کاهش می‌یابد. با این وجود کارشناسان هشدار می‌دهند رژیم غذایی گیاهی ممکن است در کاهش کلسترول موثر باشد، اما به راحتی نمی‌تواند همه مواد غذایی مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

گیاهخواری و سلامت قلب

گیاهخواری و کمبود کلسیم

یکی از مهم‌ترین ملاحظاتی که در مورد رژیم‌های گیاه خواری وجود دارد، بحث دریافت کلسیم و احتمال بروز پوکی استخوان در آینده است.

در رژیم‌های گیاه خواری که فرد خود را از خوردن هر گونه ترکیب لبنی محروم می‌کند، دریافت کلسیم بسیار کمتر از کسانی است که رژیم همه چیز خواری دارند. درحالی‌که گیاه خواری لاکتو یعنی آنهایی که در رژیم غذایی روزانه‌شان به مصرف لبنیات پایبند هستند، تقریبا به اندازه دیگران از منابع کلسیم بهره‌مند هستند. در مطالعه بزرگی که توسط محققان دانشگاه اکسفورد انجام شده، مشخص شده است که ۷۵ درصد از افرادی که از رژیم گیاه خواری مطلق پیروی می‌کنند، نمی‌توانند نیاز روزانه‌شان را به کلسیم رفع کنند و در وگان‌ها (گیاه خوارن مطلق) احتمال بروز شکستگی‌های استخوانی بسیار بیشتر است. البته خیلی از گیاه خواران می‌گویند که کمبود کلسیم موجود در رژیم‌شان را با خوردن سبزیجات جبران می‌کنند اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که در منابع گیاهی اغلب کلسیم همراه با اگزالات وجود دارد و اگزالات باعث می‌شود که بدن نتواند کلسیم زیادی را جذب کند در حالی‌که لبنیات به عنوان منبع مهم کلسیم در برنامه غذایی روزانه فاقد اگزالات است.

اشتهای گیاهخواران، بیش‌تر می شود

وقتی رژیم غذایی خود را تغییر می دهید و گیاهخوار می شوید، میل به غذاهای غیر گیاهی پیدا می کنید. این طبیعی است و بدن به یک نوع غذا عادت کرده است.

اشتهای گیاهخواران

این میل ناشی از نخوردن غذای کافی است که شما را به سمت غذا می کشاند.

گیاهخواری موجب ریزش مو می شود

تنظیم رژیم غذایی بدون گوشت می تواند بر نوسازی و سلامت سلول موهای شما تاثیر بگذارد. پروتئین یکی از مهم ترین مواد غذایی برای داشتن موهای سالم است.کراتین ماده ای است که قدرت و ساختار مو را فراهم می کند. یک پروتئین است و بدن ما آن را از پروتئینی که می خوریم تامین می کند.

دندان های گیاهخوارن، زودتر پوسیده می شود

پوسیدگی و ساییدگی دندان در افراد خام گیاه خوار رایج است. دلیل آن را می‌توان مصرف مقادیر زیاد مرکبات و انواع توت‌ها دانست. این میوه‌ها به دلیل اسید بالایی که دارند باعث فرسایش مینای دندان می‌شوند. از سویی دیگر به دلیل کمبود مواد معدنی موجود در رژیم غذایی خام گیاه خواران، دندان‌ها زود‌تر دچار پوسیدگی می‌شوند. لازم است پس از مصرف مسواک زده یا حداقل با آب باقی‌مانده آن‌ها را از روی دندان‌ پاک کنیم.

گیاهخواری طولانی مدت، شما را افسرده می کند

با توجه به مطالعه بر روی رژیم های غذایی گیاهی و سلامت ذهنی، محققان دریافتند گیاه خواران 18 درصد بیشتر مبتلا به افسردگی می شوند، 28 درصد بیشتر در معرض اضطراب و اختلالات اضطراب هستند و 15 درصد بیشتر حالات افسردگی را می گیرند متاسفانه، هیچ دلیلی برای این شرایط ذهنی به دقت مشخص نشده است.

گیاهخواران در هضم غذا دچار مشکل می شوند

زمانی که شروع به جایگزین کردن محصولات حیوانی با غذاهای سالم مثل حبوبات، سبزیجات و بنشن می کنید، ناگهان ترکیب بندی کاملا متفاوتی از غذا به دست خواهید آورد تغییر خیلی سریع می تواند منجر به یبوست، اسهال و نفخ شود. به خاطر فیبر. این بخش غیر قابل هضم گیاهان است که در محصولات حیوانی و اغلب غذاهای فرآوری شده یافت نمی شود.

گیاهخواران و هضم غذا

فواید گیاهخواری

با همه ی این مواردی که گفته شد، گیاهخواری، فوایدی هم دارد.

سوخت و ساز بدنتان، افزایش می یابد

مواد غذایی گیاهی به راحتی هضم می شوند و سوخت و ساز فرد را در وضعیت خوبی نگه می دارند.

عمرتان افزایش می یابد

مصرف میوه یا سبزیجات بیشتر، سبب تولید سموم و مواد شیمیایی کمتر و افزایش عمر می شود.

کلسترول خونتان، کاهش می یابد

رژیم غذایی گیاهی دارای سطح پایین کلسترول است. کلسترول یکی از اجزای اساسی هر سلول انسانی است. گیاهخواران نباید نگران کمبود کلسترول باشند زیرا بدن می تواند کلسترول مورد نیاز خود را از غذاهای گیاهی تأمین کند.

کمتر دچار بیماری های قلبی و عروقی می شوید

یک رژیم غذایی سالم گیاهی به راحتی جذب می شود، مغذی است و حاوی اسیدهای چرب کمتری می باشد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

اگرچه تأثیر گیاه‌خواری زیاد نیست اما گیاه خواران با احتمال کمتری خطر ابتلا به سرطان دارند. پژوهشی نشان داد که در جمعیت‌های کم‌خطر، یک رژیم گیاه خواری خطر ابتلا به سرطان را به‌طور کلی کاهش می‌دهد. بعلاوه، پژوهش متوجه شد که انواع خاصی از رژیم‌های غیرحیوانی، خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد:

  • یک رژیم وگان خطر ابتلا به سرطان را بیشتر از دیگر رژیم‌ها کاهش می‌دهد.
  • یک رژیم وگان بیشترین مقدار محافظت در برابر سرطان‌های مخصوص خانم‌ها را دارد.
  • یک رژیم لاکتو-اوو بیشترین محافظت در برابر سرطان‌های معده و روده را دارد.

پوست سالم تری خواهید داشت

اگر می خواهید پوست سالم تری داشته باشید، باید آب زیاد و مقدار مناسبی از ویتامین ها و مواد معدنی بخورید. میوه ها و سبزیجاتی که می خوریم سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و همچنین آنتی اکسیدان کافی دارند. همچنین بسیاری از غذاهای گیاهی، منابع غنی از آنتی اکسیدان ها هستند که به شما کمک می کنند با داشتن پوست سالم تر، از بیماری در امان بمانید.

فیبر بالاتری به بدنتان خواهد رسید

میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر بالایی هستند. به بهبود متابولیسم بدن و دفع سریع سموم و سایر مواد شیمیایی از بدن کمک می کنند. غذاهای گیاهی معمولاً آبدار هستند، از این رو به حفظ مایعات مورد نیاز بدن کمک می کنند.

و در نهایت، رژیم گیاهی اقتصادی است

غذاهای غیر گیاهی بدون شک اگر با غذای گیاهی مقایسه شوند گران تر هستند. از این رو می توانید با سبک زندگی گیاهخواری مقداری از هزینه خود را پس انداز کنید.

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت برای یک فرد سالم استفاده از همه گروه‌های غذایی به‌طور متعادل ضرورت دارد. مگر بتوان عناصر مورد نیاز بدن مانند آهن، روی کلسیم، ویتامین D و … را به گروه‌های گیاهی اضافه کرد.

پیروی از برنامه‌های غذایی گیاهی و گیاهخواری تام بدون شک می‌تواند مشکل‌ساز و سبب مسائل سو‌ء‌تغذیه ای شود.

در این رژیم غذایی از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و قند موجود در غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن