مهم ترین و مفیدترین خوردنی ها برای سرماخوردگی چیست؟

ویتامین ث بخورید

معمولا با شروع احساس سرماخوردگی افراد به سراغ ویتامین ث می‌روند. ویتامین ث، جلوی سرماخوردگی را نمی ‌گیرد، اما خوردن میوه ‌هایی که سرشار از این ویتامین هستند، به شما کمک می‌کند تا هر چه سریعتر بهبود یابید.

پرتقال

یکی از بهترین منابع ویتامین ث فلفل دلمه‌ای زرد است. یک فلفل دلمه‌ای زرد بزرگ ۵۶۸ درصد از ویتامین ث مورد نیاز روزانه شما را تامین می‌کند. در گذشته مردم تصور می‌کردند که ویتامین ث تنها عفونت‌های تنفسی را درمان می‌کند.

فلفل دلمه‌ای زرد

اکنون تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین ث از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری نمی‌کند، (ولی فلفل دلمه‌ای‌ها را دور نریزید) بلکه این ویتامین در بهبود علایم سرماخوردگی نقش اصلی را بازی می‌کند. مصرف منظم مکمل‌های دارای ویتامین ث به مقداری بیشتر از نیاز روزانه به کوتاه‌تر شدن مدت سرماخوردگی کمک کرده و از شدت علایم می‌کاهد. همچنین نقش مهمی در تقویت ایمنی اقشار خاصی مثل سالمندان، سیگاری‌ها، قهرمان‌های ورزشی و خردسالان دارد.

این را هم بدانید که همچنین این دست از میوه‌ ها اندکی خاصیت ضد حساسیت دارند که به کاهش ناراحتی‌ های تنفسی نیز کمک می ‌کنند.

زنجبیل، ادویه ای پرخاصیت برای سرماخوردگی

چه طعم زنجبیل را داخل شیرینی‌های عید یا در کنار استیک دوست داشته باشید چه نداشته باشید، این ماده غذایی یک طعم‌دهنده پر استفاده با سابقه دارویی بسیار کهنه است و بیش از دو هزار سال برای درمان و جلوگیری از انواع بیماری در طب شرقی توصیه شده است و از هزاران سال پیش در طب چین و ژاپن برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شده است.

زنجبیل

چای زنجبیلی نیز قبل از شدت گرفتن سرماخوردگی و بروز تب می‌تواند مفید باشد و موجب رفع حالت تهوع شود. علاوه بر این، نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل تازه با عسل و آب لیمو به کاهش آب‌ریزش بینی کمک کرده و حالت تهوع را رفع می‌کند. استفاده از زنجبیل برای رفع تهوع مرتبط با بارداری نیز توصیه می‌شود. قبل از مصرف زنجبیل حتما با پزشک مشورت کنید.

 

دمنوش‌ سرماخوردگی زنجبیل

مواد لازم برای تهیه دمنوش زنجبیل

۳ تا ۴ برش زنجبیل تازه

1 حبه سیر رنده شده

فلفل قرمز به میزان لازم

چایی سبز یا سیاه

یک قاشق مربا خوری عسل

طرز تهیه دمنوش زنجبیل

برش‌های زنجبیل و سیر رنده شده را داخل قوری آب جوش بریزید و آن را روی بخار آب کتری در حال جوشیدن قرار دهید تا دم بکشد. دم کشیدن آن‌ها حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

از دمنوش زنجبیل دم کشیده برای خیساندن و دم کردن چاییتان استفاده کنید.

مقداری از پودر فلفل قرمز را به موادتان اضافه کنید. به مقداری از آن اضافه کنید که تندی آن برایتان قابل تحمل باشد. این ماده به بیشتر عرق کردن بدنتان کمک می‌کند.

عسل را به موادتان اضافه کنید. برای گرفتن بهترین نتیجه روزی ۳ تا ۴ فنجان از این دمنوش بنوشید.

دمنوش‌ سرماخوردگی آویشن

مواد لازم برای تهیه دمنوش آویشن

یک قاشق مربا خوری آویشن

۲ لیوان آب جوش

عسل به میزان لازم

طرز تهیه دمنوش آویشن

برای تهیه این دمنوش آویشن خشک شده را درون آب جوش بریزید و قوری را روی بخار کتری در حال جوشیدن قرار دهید تا دم بکشد. بعد از دم کشیدن آن را درون فنجان بریزید و به میزان دلخواه عسل به آن اضافه کنید.

دمنوش آویشن

در صورت تمایل می‌توانید در هنگام دم کشیدن دمنوش لیمو عمانی هم به آن اضافه کنید.

این دمنوش بسیار مفید و مانند آبی بر آتش است. اما در بعضی شرایط نباید از آن استفاده کنید. این دمنوش برای زنان باردار مناسب نیست و احتمال سقط جنین را به همراه دارد. همچنین این گیاه روند انعقاد خون را به تاخیر میندازد و کسانی که عمل جراحی در پیش دارند بهتر است از حدود دو هفته قبل از عمل از آن استفاده نکنند.

استفاده از این دمنوش برای بیماران تیروئیدی هم پیشنهاد نمی‌شود.

سوپ مرغ

این نوع سوپ حاوی ماده‌ای به نام سیستئین است که می ‌تواند به بهبود مخاط و گرفتگی گلو کمک کند. همچنین خوردن آن می ‌تواند از التهاب ریه‌ ها بکاهد.

مواد لازم سوپ مرغ

سینه مرغ ۲۵۰ گرم

پیاز بزرگ ۱ عدد

سیر ۱ حبه

لیمو ترش ۱ عدد

هویج متوسط ۲ عدد

روغن مایع به اندازه کافی

سیب زمینی متوسط ۲ عدد

جعفری خرد شده ۱ قاشق غذاخوری

نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

سوپ مرغ

طرز تهیه سوپ مرغ

ابتدا ۲ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس مرغ را به همراه مقداری زردچوبه اضافه کنید ، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مرغ ۱۵ دقیقه داخل آب جوش بماند تا علاوه بر اینکه مرغ نیمپز شود و بوی زهمش نیز گرفته شود.

در مرحله بعد پوست پیاز و سیر را بگیرید و به صورت ریز خرد کنید سپس قابلمه ای که برای تهیه سوپ در نظر گرفته اید را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع اضافه کنید. در ادامه سیر و پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید.

پس از اینکه سیر و پیاز کمی نرم شدند مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه به خورد سیر و پیاز برود. حالا مرغ را به صورت دلخواه ( نگینی یا ریش ریش ) خرد کنید و به مخلوط سیر و پیاز اضافه کنید سپس کمی تفت دهید.

در مرحله بعدی ۴ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید مرغ بپزد. پس از گذشت این زمان هویج ها را به صورت نگینی خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید. ۱۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا هویج ها هم بپزند سپس سیب زمینی ها را خرد کنید و اضافه کنید.

دلیل اینکه سیب زمینی را از هویج دیر تر اضافه می کنیم این است که اگر همزمان با هویج اضافه کنیم سیب زمینی زودتر می پزد و له می شود. حالا جعفری خرد شده را اضافه می کنیم و نمک و فلفل سوپ را اندازه می کنیم.

در پایان پس از اینکه سبزی سوپ به طور کامل پخت آنرا از روی حرارت بر می داریم و با جعفری خرد شده تزیین می کنیم. آب لیمو ترش را می توانیم در اواخر پخت سوپ بعد از اضافه کردن جعفری اضافه کنیم یا اینکه در زمان سرو اضافه کنیم.

نکات پخت سوپ مرغ
لعاب سوپ

سوپ مرغ به دلیل اینکه هیچ موادی ندارد که باعث لعاب شود ممکن است کمی آبکی می شود. برای جلوگیری از آبکی شدن سوپ مرغ می توانید مقدار کمی رشته سوپی به آن اضافه کنید. یک مشت رشته سوپی را به صورت خیلی ریز خرد کنید و در اواسط پخت به سوپ اضافه کنید.

رنگ سوپ

رنگ سوپ مرغ به دلیل اینکه به جز زردچوبه هیچ رنگ دهنده ای به آن اضافه نمی کنیم زرد رنگ می شود. در صورتی که می خواهید سوپ شما رنگ بهتری داشته باشد ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را با روغن تفت دهید و در اواسط پخت سوپ به آن اضافه کنید.

آبگوشت

آبگوشت هم مانند سوپ مرغ منبع مناسبی برای تأمین آب بدن در هنگام مریضی و سرماخوردگی است. آبگوشت طعم خوبی دارد و حاوی کالری، ویتامین‌ها، مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم، فولات و فسفر است. اگر آبگوشت را همان‌طور داغ نوش جان کنید، به‌دلیل وجود بخار گرمی که دارد به بهبود احتقان بینی هم کمک خواهد کرد. این غذای خوشمزه، در تأمین آب بدن در هنگام بیماری مؤثر است. بعضی‌اوقات، در هنگام بیماری، معده کمی ناراحت می‌شود و امکان هضم و دفع مواد جامد هم دشوار می‌شود. به همین خاطر، مصرف مایعاتی مانند آبگوشت می‌تواند به رفع این مشکل هم کمک کند.

آبگوشت

اگر به سدیم حساسیت دارید، یادتان باشد که آب گوشت یا سوپ‌های آماده‌ای که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند، حاوی مقدار زیادی نمک هستند. رعایت دستور غذایی صحیح پختن آبگوشت باعث می‌شود تا کالری مناسب، پروتئین و مواد مغذی بیشتری نسبت به سوپ به بدن‌تان منتقل شود. البته برخی ادعاها درباره خواص استخوان و آب گوشت ریشه‌های علمی ندارند و نیاز به انجام تحقیقات بیشتری درباره آنها وجود دارد.

ماهی سالمون

ماهی چرب سرشار از روغن امگا ۳ است که طبق تحقیقات انجام شده خطر ابتلا به امراض قلبی و تورم را در بدن از بین می‌برد. علاوه بر این، روغن امگا ۳ با تقویت عملکرد سلول‌های ایمنی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

ماهی سالمون یکی از بهترین منابع تأمین پروتئین در وقت مریضی و ناخوشی است. سالمون نرم و لطیف است و به‌راحتی خورده می‌شود و پروتئین زیادی دارد. این ماهی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است و خواص ضدالتهابی فراوانی دارد. علاوه بر پروتئین، ماهی سالمون دارای ویتامین و مواد معدنی نیز هست. مثلا ویتامین D که بیشتر افراد با کمبود آن مواجه هستند، به مقدار قابل‌توجهی در ماهی سالمون یافت می‌شود. ویتامین D در عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

 

چه چیزهایی نخوریم؟

غذاهای آماده ی بسته بندی شده و کنسروها از لحاظ ویتامین ها و موادمعدنی فقیر هستند. بنابراین به جای مصرف این نوع غذاها از انواع میوه و سبزیجات تازه، ماهی، غلات، مغزها و دانه ها استفاده کنید.

از مصرف نوشیدنی هایی مثل قهوه و چای سیاه غلیظ هم خودداری کنید. زیرا این نوشیدنی ها به جای آنکه به بدن شما آبرسانی کنند، آب بدن شما را کم می کنند. در عوض نوشیدن آب زیاد به بدن شما کمک می کند که سموم و مواد زائد را سریعتر دفع کند و باعث می شود که خون و سلولهای شما به خوبی کار کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن