دمنوش ها و خواص آن را بهتر و بیشتر بشناسیم

در فصل سرد سال، نوشیدن یک دمنوش خوشمزه شما را گرم می کند. هر نوشیدنی که با برگ، ساقه، دانه، میوه یا پوست گیاهان (دمنوش گیاهی) یا پوست و اجزای میوه‌ها (دمنوش میوه‌ای) تهیه شود دمنوش نام دارد.

دمنوش های گیاهی

برخی از دمنوش های گیاهی علاوه بر خوشمزه بودن، خاصیت تقویت کنندگی سلامتی نیز دارند. در حقیقت، صدها سال از انواع دمنوش های گیاهی به عنوان داروهای طبیعی برای انواع بیماری ها استفاده می شده است.

امروزه برخی از افراد برای بهره بردن از فواید درمانی از دمنوش ها، تنوع بخشیدن به نوشیدنی روزانه و پذیرایی از مهمانان از انواع دمنوش استفاده می کنند. دمنوش های گیاهی طعم‌ها و عطرهای بسیار متفاوتی دارند و فاقد شکر و کالری اضافه هستند. بسیاری از دمنوش های گیاهی اثرات مفیدی برای سلامتی دارند و علم مدرن هم برخی از کاربردهای سنتی آنها را تأیید کرده است.

دمنوش ترکیبی، چه طور دمنوشی است؟

وقتی شما هدفی خاص از مصرف دمنوش داشته باشید می‌توانید از دمنوش ترکیبی برای رسیدن سریع‌تر به هدف خود استفاده کنید، مثل دمنوش ترکیبی لاغری یا دمنوش ترکیبی کاهش فشار خون، دمنوش ترکیبی آرام بخش، دمنوش ترکیبی انرژی بخش، دمنوش ترکیبی اعصاب، دمنوش ترکیبی برای سلامتی.

 

هریک از این نوع دمنوش‌ها می‌توانند با استفاده از شیرین‌کننده‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم تبدیل به یک دمنوش خوشمزه شوند.

چه‌طور یک دمنوش خوشمزه درست کنیم؟

بیشتر دمنوش های گیاهی را می توان با استفاده از برگ ها، ریشه ها، دانه ها، گل ها، گلبرگ یا ساقه گیاهان و گیاهان مختلف در آب داغ درست کرد.این کار مواد غذایی و اجزای فعالشان را آزاد می کند و منجر به تهیه نوشیدنی خوش مزه و مغذی خواهد شود.

نوشیدنی خوش مزه و مغذی

بیشتر دم نوش های گیاهی پیچیده شامل سه بخش هستند، جز تشکیل دهنده فعال، جز پشتیبان و کاتالیزور.جز فعال باید چیزی باشد که مهم ترین فایده را برای شما ارائه می کند، از قبیل سلامت ایمنی و یا تسکین درد.

ماده تشکیل دهنده پشتیبان نیز باید بر یک سیستم عضو یا ناحیه بدن تاثیر بگذارد، مثلا ضد التهاب، آرام بخش و یا تحریک کننده .جز کاتالیست، طعم یا شیرینی را ارائه می دهد تا آن را خوشایند کند به عبارت دیگر، بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می کنند که سه بخش فعال، 2 بخش پشتیبان و 1 بخش کاتالیزور را ترکیب کنند.

دمنوش آویشن و شیرین‌بیان

دمنوشی از آویشن و شیرین بیان که می‌توانید آن را با عناب مصرف کنید. برای تهیه آن یک قاشق غذاخوری برگ آویشن به همراه یک قاشق چایخوری پودر ریشه شیرین بیان را به همراه پنج عدد عناب را در یک قوری ریخته و یک لیوان آب جوش روی آن بریزید. این مخلوط را یک ربع با حرارت ملایم دم کرده و پس از صاف کردن، آن را به صورت گرم بنوشید.

توجه کنید که این دستور دو بار در روز برای بزرگسالان قابل تکرار است. البته برای کسانی که فشار خون بالا دارند مصرف شیرین بیان بیش از ۳ تا ۴ هفته توصیه نمی‌شود. همچنین مقادیر یاد شده با نصف مقدار دستور از سن هفت سالگی به بعد و با یک سوم تا یک چهارم مقدار دستور برای کودکان ۲ تا ۷ ساله مجاز است. برای کودکان زیر ۲ سال نیز تنها از هر کدام دو تا ۴ قاشق غذاخوری در روز مناسب است.

دمنوش گل‌گاوزبان و لیمو عمانی

دمنوش گیاهی گل‌گاوزبان است که با لیمو عمانی یک ترکیب بسیار خوشمزه است. هرچه از خواص گل‌گاوزبان بگوییم، کم گفته‌ایم! گیاهی برای کنترل استرس و آرامش‌بخش که قادر است آثار مشکلاتی مثل نفخ معده را در بزرگسالان و حتی نوزادان از بین ببرد. حال این گیاه سحرآمیز را با لیمو عمانی ترکیب شده است. لیمو عمانی به کسب تمدد اعصاب و کنترل فشار خون کمک زیادی می‌کند و ترکیب آن با گیاه گل‌گاوزبان طعمی حیرت‌انگیز و دل‌نشین بوجود آورده است.

دمنوش گیاهی بهارنارنج

اگر عمر طولانی و روحیه‌ای شاد و سرزنده می‌خواهید، گیاه بهارنارنج را فراموش نکنید! سحرخیز با در نظر گرفتن خواص گیاهان بهارنارنج، به‌لیمو، گل گاوزبان، اسطوخودوس و البته چای سبز، ترکیب منحصر به فردی را در قالب یک نوشیدنی گیاهی بوجود آورده است که به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید از خواص تمام این گیاهان منحصر به فرد در یک لیوان از این ترکیب خوش طعم بهره‌مند شوید.

دمنوش گیاهی بهارنارنج

دمنوش تقویت اعصاب

کسانی که از ناراحت اعصاب رنج می برند برای تقویت اعصاب و آرامش خود می توانند از آن استفاده کنند. این دمنوش ترکیبی از گل گاو زبان، سنبل الطیب و به لیمو تشکیل شده است. هر کدام از این گیاهان برای تقویت اعصاب بسیار مفید است. خیلی از افراد حتی از گل گاو زبان نیز به تنهایی برای دمنوش آرام بخش و تسکین دهنده اعصاب استفاده می کنند. پیشنهاد ما برای شما این است که برای آرامش بیشتر خود از آن حتما استفاده کنید.

دمنوش نعناع

یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌ ها در سراسر جهان است. این نوشیدنی بیشتر به سبب اثرش بر سلامت دستگاه گوارش محبوبیت دارد، اما خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدسرطانی، ضدباکتریایی و ضدویروسی هم دارد.

دمنوش نعناع

 

بیشتر این اثرات در انسان‌ها مطالعه نشده است، بنابراین فواید آن برای سلامتی اثبات نشده است. بااین‌حال، چندین بررسی اثرات مفید نعناع بر سلامتی دستگاه گوارش را تأیید کرد‌ه‌اند.

چندین بررسی نشان دادند که روغن نعناع، در ترکیب با دیگر گیاهان، می‌تواند در درمان حالت تهوع، سوءهاضمه و دردهای شکمی مؤثر باشد. شواهدی هم وجود دارند که نشان داده‌اند روغن نعناع می‌تواند اسپاسم‌های روده، مری و کولون را رفع کند. در درمان علائم سندرم روده تحریک پذیر مؤثر باشد. بنابراین وقتی ناراحتی‌های گوارشی، اسپاسم های عضلانی، حالت تهوع یا سوءهاضمه را تجربه می‌کنید، این نوشیدنی درمانی طبیعی و عالی برای شما محسوب می‌شود.

دمنوش بابونه

دمنوش یا چای بابونه به سبب خواص آرامش‌بخش خود شناخته شده است. به درمان بی خوابی و داشتن خواب راحت کمک می‌کند. در دو پژوهش، تأثیرات آن بر اختلالات خواب، بررسی شده‌اند. در یکی از این پژوهش‌ها ۸۰ زن که به‌تازگی وضع‌حمل کرده بودند، برای دو هفته آن را نوشیدند. پس از دو هفته، کیفیت خواب تمامی آنها بهبود یافت و علائم افسردگی کمتری از خود بروز می‌دادند. (اکثر مادران مدتی بعد از وضع‌حمل، دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند.)

دمنوش بابونه

دمنوش چای ترش

یک نوشیدنی بی‌نظیر برای پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی شناخته می‌شود. این دمنوش که به صورت سرد و گرم مصرف می‌گردد برای تصفیه خون، کنترل میزان کلسترول خون و … است. با مصرف آن می‌توانید به کاهش فشار خون خود کمک کنید. با شناخت این خواص فوق‌العاده این نوشیدنی، این دمنوش را در سبد محصولات خود قرار می دهند. خانواده‌های ایرانی می توانند با مصرف آن به سلامت خودشان کمک کنند.

 

 

دمنوش برای کاهش فشار خون

ترکیبی برای افرادی با فشار خون بالا، ترکیبی است از چای ترش و میوه نسترن. برای تهیه این دمنوش هر کدام را به قسمت مساوی ترکیب کرده و سپس دم کنید. این ترکیب همچنین برای تصفیه خون مفید می باشد.

دمنوش بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه طعم ملایم و لیمومانندی دارد. خواص آن برای سلامتی مورد بررسی قرار گرفته است. در مطالعه‌ای کوچک، ۲۸ نفر به‌مدت ۶ هفته نوشیدند. پس از ۶ هفته، قابلیت ارتجاعی رگ‌های خونی این افراد افزایش پیدا کرده بود. سفتی رگ‌های خونی عامل خطرناکی برای بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و زوال عقل محسوب می‌شود. در همین پژوهش، افرادی که این نوع نوشیدنی را می‌نوشیدند، الاستیسیته‌ی پوست‌شان بهبود یافت. الاستیسیته‌ی پوست با افزایش سن کاهش می‌یابد. بااین‌حال، این پژوهش کیفیت چندانی نداشت.

دمنوش بادرنجبویه

دمنوش گل ختمی

گل ختمی از گیاهانی است طبع سرد دارد. حدود یک تا دو گل آن را داخل یک لیوان آب جوش ریخته و با نبات یا شکر استفاده کنید. همچنین میتوان یک قاشق مرباخوری از گل خشک پنیرک را داخل یک لیوان آب جوش می ریزند. پس از دم کشیدن آن را صاف کرده و کمی شکر به آن اضافه کنید. همین مقدار را داخل قوری دم کرده و به صورت نوشیدنی میل کنید تا با افزایش توان سیستم ایمنی بدن، افراد را در مقابل عوامل بیماری‌زا و خصوصا ویروس کرونا محافظت کند.

دمنوش برای رفع افسردگی

برای رفع افسردگی خود می توانید از نوشیدنی ترکیبی زعفران و هل سبز، گل محمدی و دارچین استفاده کنید. این مخلوط گیاهی برای افرادی توصیه می شود که از افسردگی رنج می برند. همچنین برای تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر، نشاط آوری و کم خونی مفید می باشد.

طرز تهیه آن هم بسیار آسان است. به این صورت که یک قاشق مربا خوری در یک قوری ریخته و روی آن آبجوش میریزید. به مدت بیست دقیقه اجازه دهید تا دم بکشید سپس می توانید آن را مصرف کنید.

دمنوش برای رفع افسردگی

دمنوش جینسینگ

یک پیشنهاد خوب برای همه بویژه کسانی‌که ورزش می‌کنند، نوشیدنی گیاهی جینسینگ بنوشید. افزایش قوای جسمانی، بالا بردن سطح ایمنی بدن، محافظ سلامت قلب و بالا بردن تمرکز از خواص جینسینگ بشمار می‌روند. با ترکیب گیاه سحرآمیز جینسینگ و زنجبیل و همچنین افزودن گیاهان دیگر به این ترکیب فوق‌العاده و منحصر‌به‌فرد بوجود آمده است. شما با استفاده از آن می‌توانید از خواص جینسینگ و زنجبیل باهم استفاده کنید. آن به عنوان یک نوشیدنی کارآمد و انرژی‌زا، می‌تواند قبل از فعالیت‌های بدنی سنگین استفاده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن