میگو و پیشنهادهای غذایی متفاوتی که می توانید با آن تجربه کنید

غذاهای دریایی انواع مختلف دارند و به روش های مختلف درست می شوند. تنوع غذاهای دریایی به ویژه در کشورهای آسیایی خیلی زیاد است. متخصصان تغذیه مصرف مرتب و هفتگی ماهی و انواع فراورده‌های دریایی را توصیه می‌کنند.

اغلب افراد غذاهای دریایی از جمله ماهی و میگو رو به شکل گریل شده، سرخ شده در روغن و یا کبابی می پزند و هر کدوم رو با ادویه های مخصوص غذاهای دریایی و مواد مختلف دیگه مزه دار می کنند.

میگو و غذاهای طبخ شده با آن

میگو یکی از لذیذ ترین غذاهای دریایی می باشد. همچنین بسیار خوش خوراک است. اما خوب است بدانید نسبت به سایر غذاهای دریایی کالری کمتری نیز دارد. میگو، سرشار از آهن است. به همین دلیل مصرف آن به افرادی که فقر آهن و کم خونی دارند توصیه می شود. همچنین میگو سرشار از امگا 3 است. که به کنترل فشار خون کمک می کند. طبخ میگو با روش های متنوعی انجام می شود. اما بهتر است برای حفظ خواص آن، مدت زمان کمتری پخته شود. برای از بین بردن بوی میگو، از مواد و ادویه های به خصوصی استفاده می شود. که در طرز تهیه خورشت قلیه میگو، ذکر خواهد شد. یکی از مهم ترین آن ها سیر می باشد. سیر علاوه بر عطر و طعم بی نظیری که به غذا می بخشد. خاصیت ضد نفخ نیز دارد.

خورشت میگو در کدو حلوایی

چه موادی لازم داریم؟

کدو حلوایی متوسط 1 عدد

روغن زیتون 4 قاشق غذاخوری

میگو بزرگ 450 گرم

پیاز 1 عدد

فلفل هالوپینو 1 عدد

سیر 2 حبه

گوجه فرنگی 4 عدد

گشنیز تازه 1/4 پیمانه

پنیر خامه ای 1 پیمانه

نمک و فلفل به مقدار لازم

چه طور درست کنیم؟؟

ابتدا کدو تنبل (کدو حلوایی) را بشویید و اجازه دهید تا خشک شود. سپس قسمت بالای آن را ببرید. با چاقو مواد داخل کدو تنبل را به همراه تخم های آن خالی کنید. سپس آن را داخل فویل آلومینیومی بپیچید. کدو تنبل را روی سینی فر قرار دهید (طرف برش خورده ی آن را به سمت پایین قرار دهید).

کدو حلوایی را به مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا زمانی که تقریبا نرم شود. سپس آن را از فر بیرون بیاورید و از فویل آلومینیومی جدا کنید و کنار بگذارید تا خنک شود. در قابلمه ای نسبتا بزرگ روغن زیتون بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود.

خورشت میگو در کدو حلوایی

پیاز را به شکل نگینی خرد کنید و داخل روغن زیتون داغ شده بریزید و آن را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید تا طلایی رنگ شود. سیر رنده شده (یا له شده) را به همراه فلفل هالوپینوی خرد شده به پیاز اضافه کنید و آن ها را نیز به مدت ۳ تا ۴ دقیقه خوب تفت دهید.

میگوها را که از قبل پوست کنده و شسته اید، به شکل درسته داخل قابلمه بریزید و به مواد اضافه کنید. مجددا ۱ دقیقه به تفت دادن ادامه دهید تا میگوها با سایر مواد ترکیب شوند و بپزند. گوجه فرنگی ها را خرد کرده و به میگوها اضافه کنید. به خورش میگو نمک و فلفل بزنید و آن را طعم دار کنید.

اجازه دهید مواد بپزند. هر چند دقیقه آن ها را کمی هم بزنید تا زمانی که گوجه ها بپزند و نرم شوند. بعد از حدود ۵ دقیقه خورشت را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

با استفاده از قاشق، پنیر خامه ای را داخل کدو تنبل بریزید و آن را در تمام قسمت های آن پخش کنید تا پنیر همه ی داخل کدو تنبل را بپوشاند. خورشت میگو را داخل کدو تنبل بریزید و آن را داخل فر که مجددا آن را از قبل گرم کرده اید، قرار دهید. ۲۰ دقیقه زمان برای پخت خورش میگو در کدو حلوایی کافی است. یعنی تا زمانی که داخل کدو تنبل کاملا نرم شود.

کدو حلوایی را از فر خارج کنید و روی خورشت میگو کمی گشنیز تازه ی خرد شده بریزید. خورشت میگو در کدو را به همراه برنج سرو و نوش جان کنید.

خوراک میگو و سبزیجات

چه موادی لازم داریم؟

میگو پوست کنده.. 450 گرم

سیب زمنی های نگینی خورد شده.. 500 گرم

لیمو ترش.. 3 عدد

کلم بروکلی.. 250 گرم

گشنیز خورد شده.. 2 قاشق غذاخوری

روغن زیتون.. 1 قاشق غذاخوری

نمک (اگه دریایی باشه، خیلی بهتره).. یک قاشق چایخوری

مارچوبه ی تازه.. 250 گرم

چه طور درست کنیم؟

اول از همه سیب زمینی ها نگینی خورد شده را در سینی فر بریزید و روی آن نمک بریزید. بعد سیب زمینی ها را داخل فر بگذارید.۳۰ دقیقه سیب زمینی را به حالت بپزید در همین حال، 1/3 فنجان آبلیمو تازه گرفته و آب لیمو، کره‌ی ذوب شده، فلفل سیاه و باقی نمک دریایی را با هم مخلوط کنید. بعد از گذشت این زمان سیب‌زمینی‌ها را از فر بیرون آورده و آن‌ها را هم بزنید. مارچوبه، بروکلی و میگو را حالا روی سیب‌زمینی ریخته و چاشنی آب لیمو را که آماده کرده اید روی سبزیجات و میگو به خوبی پخش کنید. ترکیب را در فر قرار بدهید تا زمانی که میگو به رنگ صورتی روشن دربیاید و تغییر رنگ دهد و سبزیجات کمی نرم شوند. حدود ۱۰ دقیقه غذا آماده خواهد شد.

خوراک میگو و سبزیجات

برای تزیین خوراک خوشمزه ی سبزیجات و میگو از گشنیز هم می توانید استفاده کنید. دستتان برای استفاده از سایر سبزیجات هم در این غذا باز باز است. اگر با ذرت رابطه ی خوبی دارید و طعم قارچ را هم می پسندید، از این سبزیجات خوشمزه هم در غذایتان استفاده کنید.

قلیه میگو

چه موادی لازم داریم؟

میگو پاک شده 500 گرم

پیاز متوسط 2 عدد

سیر 1 بوته

سبزی قلیه

گشنیز تازه 250 گرم

شنبلیله 50 گرم

پودر تخم گشنیز 2 قاشق غذاخوری

عصاره تمر هندی 1 لیوان

آرد یا نشاسته ذرت 1/2 قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری سر خالی

پودر زنجبیل به مقدار لازم

زردچوبه به مقدار لازم

نمک به مقدار لازم

فلفل قرمز به مقدار لازم

کاری ماهی و میگو به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم

چه طور درست کنیم؟

پیازها را با روغن تفت دهید، سپس سیرها را رنده، یا له کنید. به پیازها اضافه کنید و تفت دهید. زردچوبه را نیز به پیاز و سیر اضافه کنید.

بعد از اینکه کمی تفت داده شد. 1 قاشق غذاخوری از پودر تخم گشنیز را به آن اضافه کنید. سبزی های قلیه، که از قبل پاک کرده، شسته و ساتوری کرده اید را، در این مرحله به مواد اضافه کنید. آن ها را با هم تفت دهید. و خوب سرخ کنید. شما می توانید سبزی را جداگانه نیز تفت دهید. تا رنگ آن بیشتر تغییر کند. و سپس آن را به قابلمه ی خورشت اضافه کنید.

نمک، فلفل، و بقیه پودر تخم گشنیز را به درون قابلمه بریزید. 2 دقیقه مواد را هم بزنید تا خوب مخلوط شوند، 1 الی 2 لیوان آب جوشیده به خورشت اضافه کرده و اجازه دهید خورشت جا بیفتد.

استفاده از رب گوجه در خورشت قلیه میگو، اختیاری است. می توانید قبل از اضافه کردن رب، آن را در تابه جداگانه ای، کمی تفت دهید. و سپس درون خورشت بریزید.

میگوها را به همراه کمی سیر، نمک، زردچوبه، ادویه کاری ماهی و میگو و زنجبیل، درون تابه ای تفت دهید. می توانید 2 قاشق زعفران غلیظ، دم کرده، و حین تفت به میگوها اضافه کنید. وقتی میگوها تفت داده شد آن را به خورشت اضافه کنید. تا خوب جا افتادن خورشت، عصاره تمر هندی را آماده کنید. برای تهیه آن، نصف بسته از آن را درون 1 لیوان آب جوش، خیس نمایید. آن ها را با دست ماساژ داده تا هسته ی آن از عصاره جدا شود. سپس از صافی عبور دهید و آن را نیم ساعت آخر طبخ، به خورشت اضافه کنید.

قلیه میگو

در آخر هم آرد یا نشاسته ذرت را، درون 1/3 لیوان آب حل کنید. به قلیه اضافه کنید. خورشت را خوب هم زدید. اجازه دهید تا با حرارت ملایم، حدود یک ربع قل ریزی بزند. تا کاملا جا بیفتد. اگر از آرد استفاده می کنید، اول آن را کمی در روغن تفت داده، تا خامی اش گرفته شود. پس از تفت دادن، مقداری آب اضافه کنید تا از سوزش معده در امان باشید.

نکاتی برای طبخ بهتر

اگر دوست داشته باشید، می توانید سیب زمینی هم به این خورش خوشمزه اضافه کنید. در برخی از شهرهای جنوب، برای تهیه خورشت قلیه میگو، علاوه بر تمام مواد ذکر شده در دستور، از سیب زمینی نیز استفاده می کنند. اگر می خواهید، سیب زمینی به قلیه اضافه کنید، آن را قبل از تمر هندی درون خورشت بریزید. زیرا تمر هندی مانع از پختن سیب زمینی خواهد شد.

خورشت قلیه میگو را می توانید همراه با پلو زعفرانی میل کنید. انواع ترشی ها، چاشنی مناسب و مکمل خوبی در کنار این غذا می باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن